» 18 november 2017

Vliegveld beter voor zaken dan toerisme

Redactie | 25-02-2017
ROTTERDAM - Het Rotterdamse vliegveld moet zich sterker neerzetten als zakenvliegveld.

Dat concludeert Joost Schrijnen, door Schiedam, Rotterdam en Lansingerland en de provincie Zuid-Holland aangesteld als rapporteur omtrent de uitbreidingsplannen van de luchthaven, hemelsbreed zo'n vijf kilometer van de Schiedamse Grote Markt. Schrijnen sprak de afgelopen maanden met alle betrokken partijen in de regio en presenteerde gisteren zijn rapport over het draagvlak voor de uitbreiding.

“Ik adviseer u (..) aan de staatssecretaris voor te leggen om het nemen van een luchthavenbesluit voor RTHA (het Rotterdamse vliegveld -red.) te koppelen aan een regionaal besluit over een nieuwe helikopterhaven”, aldus Schrijnen. Door het helikopterverkeer, met name dat van de traumahelikopters en die van de politie, te verplaatsen naar een andere plek in het Rotterdamse, ontstaat er ruimte om extra vliegverkeer in te leggen. De helikopters verbruiken ongeveer een kwart van de zogenoemde geluidsruimte van het vliegveld.

Want draagvlak voor een forse groei van de luchthaven is er niet in de regio, zo stelde de verkenner vast. “Terwijl er wel begrip is in de regio voor het gegeven dat de luchthaven er nu eenmaal ligt en aan regionale functies tegemoetkomt.”

Het regionale besluit over een nieuwe helikopterhaven moet er volgens Schrijnen toe leiden dat het maatschappelijke helikopterverkeer op zo kort mogelijke termijn op een andere locatie dan het voormalige Zestienhoven kan worden afgewikkeld. “Tevens adviseer ik u om die koppeling zo in te richten dat, gedurende het traject om te komen tot een nieuwe helikopterhaven, de directie van RTHA kan werken aan de aanpassing van het gebruik van RTHA in de richting van het gewenste zakelijke profiel. Gelijkertijd kan de regio voortvarend inzetten op betere communicatie, in het bijzonder over geluidhinder, door het aanstellen van een bemiddelaar.”

De luchthaven van Rotterdam wil het aantal vluchten uitbreiden. Het vliegveld hoopt in 2025 op 2,9 miljoen passagiers. In 2015 waren dat er 1,7 miljoen. Daarvoor zou het aantal starts en landingen met driekwart moeten worden uitgebreid. Omwonenden in onder meer Schiedam vrezen geluidsoverlast en milieuvervuiling. De luchthaven zelf wijst graag op de voordelen die extra vliegtuigen opleveren voor de werkgelegenheid en het toerisme.

Het zakenprofiel van de luchthaven kan verder worden vergroot door de extra vluchten vooral te richten op grote zakensteden en niet op zonbestemmingen.

De definitieve beslissing over de uitbreidingsplannen van de luchthaven wordt naar verwachting in 2018 genomen door de regering. Binnen de provincie en betrokken gemeenten wordt de komende maanden gediscussieerd over de beste handelwijze. In juni zou er een standpunt moeten liggen.








« Terug