» 14 december 2017

Oude Botlekbrug vaart ‘op’ Mammoet naar Vlaardingen

Redactie | 06-12-2017

Foto's: Pro Rail
SCHIEDAM – En zo had de sloop van de oude Botlekbrug zowaar een Schiedams tintje. Op speciale ‘pontons’ van Mammoet werden het brugdek en de heftorens in verschillende weekends naar Vlaardingen gevaren. Het totaalsloopbedrijf Vlasman uit Alphen aan den Rijn maakt de grote brugonderdelen nog stukken kleiner op de ontmantelingswerf van Jansen Recycling Group aan de Koggehaven in Vlaardingen.

Maar aan de overzijde van de Nieuwe Maas, naast de nieuwe Botlekbrug die een onderdeel is van de A15, ziet het landschap er plotseling anders uit. De stijlvolle heftorens – enigszins vergelijkbaar met ‘de Hef’ in Rotterdam – vormden een historisch panorama. De nieuwe Botlekbrug kwam er met zijn robuuste strakheid dominant naast te staan en dat zorgde voor een spectaculair contrast in het toch al spannende landschap van industrie en natuur.

De Botlekbrug stond in 1955 symbool voor de uitbreiding van het Rotterdamse havengebied naar de andere kant van de Oude Maas. Het Botlekgebied bood ruimte aan de petrochemische industrie. En toen de gronden rond het oude riviertje Botlek volgebouwd waren, ging de havenuitbreiding door aan de andere kant van Rozenburg en ontstond de Europoort, weer later de Maasvlakte en de Tweede Maasvlakte. En de Botlekbrug kreeg steeds meer verkeer te verwerken – tot in januari 1980 de A15 werd doorgetrokken van Hoogvliet naar Spijkenisse en de Botlektunnel een aantrekkelijk alternatief vormde.

Zondag droeg ‘Mammoet’ de heftorens via de Oude Maas naar de Nieuwe Maas, waar de oversteek naar Vlaardingen werd gemaakt. De weersomstandigheden waren ernaar. Miezer en mist. Staande aan de Oude Maasweg verdwenen de heftorens in de nevel. Later kwamen ze bij Vlaardingen tevoorschijn uit de nevel. Het was een moeilijke dag voor fotografie, maar veel amateurfotografen grepen de gelegenheid om mee te doen aan een fotowedstrijd over de sloop van de oude Botlekbrug, uitgeschreven door Pro Rail en Rijkswaterstaat.

Wat nu alleen nog resteert van de in 1955 gebouwde brug is een stalen wegdek van veertig meter lengte. Dat bevindt zich boven de grond en niet boven de Oude Maas. Het kan niet over water worden afgevoerd en ook niet over de weg getild worden in verband met alle leidingen. Daarom wordt dit restant letterlijk afgebrand. Branders halen steeds een stuk weg. Dat is echter een routineklusje vergeleken met het megaproject van afgelopen zondag.



« Terug