Ketheltunnel minder brandwerend dan gedacht

08-08-2017 Auto Redactie

Ketheltunnel minder brandwerend dan gedacht

SCHIEDAM - Het beton in de Ketheltunnel op de A4 is mogelijk minder brandwerend dan gedacht in het geval van een extreem grote brand. Dat heeft gevolgen voor het gebruik van het dak van de tunnel.
 
Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vandaag bekendgemaakt na een onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat. Volgens de minister is de tunnel veilig voor weggebruikers. Wel zijn afspraken gemaakt om te garanderen dat de hulpdiensten zoals de brandweer hun werk veilig kunnen blijven doen.

Nog drie andere tunnels kwamen met hetzelfde euvel: de Salland-Twentetunnel (N35), Tweede Coentunnel (A10) en Koning Willem Alexandertunnel (A2). Sinds de dodelijke brand in de Mont Blanc-tunnel in 1999 gelden strengere regels. Van de vier tunnels, die zijn opgeleverd na 2008, kan op basis van de brandproeven niet met zekerheid worden gezegd of ze nog voldoen aan de brandwerendheidseisen. Volgens experts is een verandering in de samenstelling van het beton in 2008 waarschijnlijk de oorzaak.

De afspraken en maatregelen om het functioneren van de hulpdiensten te garanderen, zijn per tunnel verschillend. Voor de Ketheltunnel is afgesproken dat Rijkswaterstaat 'met verhoogde aandacht' de tunnel in de gaten houdt en dat in geval van een vrachtwagenbrand het hele tunneldak direct wordt ontruimd.

Overigens zijn de twijfels over de brandwerendheid van het beton er pas bij een extreem grote brand, van een omvang die zich in Nederland nog nooit heeft voorgedaan. Ook de brand in de Mont Blanc-tunnel was minder intens dan de proeven die nu zijn gedaan. Schultz van Haegen laat nog onderzoek doen naar de tunnels die zijn opgeleverd in de jaren tussen 2000 en 2008. Ook wordt gekeken naar mogelijke gevolgen voor tunnels die nog in aanbouw zijn.

Gerelateerd
Reacties