Categorieën

Service

Coronabesmetting AH De Wolf leidt niet tot brandhaard

Coronabesmetting AH De Wolf leidt niet tot brandhaard
Gezond

Coronabesmetting AH De Wolf leidt niet tot brandhaard

  • Redactie
  • 07-08-2020
  • Gezond
Coronabesmetting AH De Wolf leidt niet tot brandhaard

Coronamaatregelen leiden tot een rij voor AH De Wolf op 26 maart


SCHIEDAM – Een medewerker van AH De Wolf in de Gorzen is besmet geraakt met het Coronavirus. De winkel heeft in overleg met de GGD de benodigde maatregelen genomen; tot een verdere uitbraak is het niet gekomen.

Richard van Breugelen – De Wolf licht toe, naar aanleiding van geruchten die rondzongen in zuid en west dat er twee caissières van de AH-vestiging in de Groenelaan besmet zouden zijn met het virus. “Er zijn geen mensen achter de kassa besmet geraakt. Wat er wel is gebeurd is dat een jongen die in het magazijn werkt vorige week woensdag op de zaak kwam met het bericht dat een vriendin van hem besmet was geraakt.” De jongeman had een weekje vakantie gehad en had daarin vrienden getroffen. Hij was op maandag na zijn vakantie weer aan het werk gegaan.

De magazijnmedewerker werd direct naar huis gestuurd met de boodschap zich te laten testen. “Zondag kregen we bericht dat hij positief was getest.” De jongeman had geen ziekteverschijnselen en zal binnenkort weer aan het werk gaan.

Maandag – ‘na een slapeloze nacht’ – had Van Breugelen contact met de GGD. Die legde hem op de videobeelden die in magazijn en kantine gemaakt worden na te lopen en te kijken met wie de besmette jongeman langer dan een kwartier binnen de anderhalve meter afstand had verkeerd. “Hij had elf minuten met iemand in de kantine gezeten, en dan buiten de anderhalve meter afstand”, aldus Van Breugelen. Het contact met de GGD is goed, maar betekent wel extra alert zijn. “Je kunt ze niet bellen, zij bellen jou als er een besmetting heeft plaatsgevonden. En dan moet je binnen een uur dingen gaan uitzoeken en terugbellen.” Dat speelde dus afgelopen maandag en is mogelijk de bron van het gerucht dat rondging.

De afgelopen dagen zijn in totaal vier medewerkers van de supermarkt getest, omdat zij lichte klachten hadden als wat keelpijn of verkoudheid. Het waren spannende dagen. “Dan voelt iedereen zich ineens wat zieker, met een kriebel of een pijntje”, aldus de AH-franchiser. “Ik ben heel blij dat ze alle vier negatief zijn getest. Ik kreeg net nog een appje van een van hen dat ze negatief was en maandag weer komt werken.”

Van Breugelen en Albert Heijn maken veel werk van het voorkomen van besmettingen. “Ik heb weinig keus; als ik een brandhaard wordt en de zaak kan sluiten, dan kan ik het wel vergeten. Dan ben ik twee, drie maanden dicht en als ik dan weer open ben blijven mijn zestienduizend klanten weg. Dan is het vertrouwen weg en kan ik nooit meer open.”

Maatregelen die in de vestiging in de Groenelaan worden aangehouden zijn het toelaten van niet meer dan negen medewerkers ‘boven’ (in de kantine -red.) in plaats van de dertig voorheen, en een maximum van zestig klanten in de zaak. Van Breugelen vindt het zeer spijtig dat een deel van de klanten zich niet aan de Coronaregels houdt. “Tien procent van de mensen heeft schijt aan de regels, in de Gorzen misschien wel twintig procent.” Langer dan andere bedrijven bewaakte AH De Wolf het protocol over schoonmaak, toegang en afstandhouden in de zaak. “Maar mensen pikten het niet meer. Ze zeiden: ‘Bij Aldi en Lidl en andere Albert Heijns is het ook niet meer’. Ik kreeg een caissière huilend voor me die ruzie had gekregen met een klant.”

Hij heeft met zijn vrouw zeven AH-winkels, met in totaal driehonderd personeelsleden. In de andere zaken hebben zich tot dusver geen besmettingen voorgedaan.

Gelukkig maar, want besmettingen kosten veel geld. “Mensen zeggen dat AH veel geld verdient in Coronatijd, maar de kosten die daar tegenover staan zijn echt niet meer leuk.” Als mensen naar huis gestuurd worden omdat ze ziekteverschijnselen vertonen of besmet blijken, dan is dat voor rekening van de ondernemer. “Ik heb dat gisteren nog weer te horen gekregen.”

Van Breugelen prijst zich gelukkig dat dit incident op deze manier is afgelopen. Hij stelt er klaar voor te zijn om te handelen naar wat nodig is. “Was ik een brandhaard geworden en had ik moeten sluiten dan had ik dat gedaan. We zijn verder overal klaar voor. Moeten we mondkapjes opdoen dan heb ik die, de protocollen liggen klaar.”