Categorieën

Service

Eenzaamheidslijn veelvuldig gebeld

Eenzaamheidslijn veelvuldig gebeld
Gezond

Eenzaamheidslijn veelvuldig gebeld

  • Redactie
  • 11-10-2019
  • Gezond
Eenzaamheidslijn veelvuldig gebeld

SCHIEDAM - De Eenzaamheidslijn, die tijdens de Week van het Geluk of Week tegen Eenzaamheid (tot 8 oktober) tijdelijk was ingericht, heeft veel respons gevonden. De telefoonlijn werd honderden keren gebeld.

Dit meldt Incluzio, initiatiefnemer voor de lijn, samen met de Luisterlijn. Incluzio is onderdeel van het Schiedamse bedrijf Facilicom. Incluzio verzorgt huishoudelijke hulp en is actief in onder meer wijk(ondersteunings)teams.

Idee achter de telefoonlijn was om mensen die te veel aansluiting in hun omgeving missen, een gelegenheid tot gesprek te geven. Medewerkers van Incluzio bemanden de tijdelijke Eenzaamheidslijn op vrijwillige basis. “Het is mooi om te zien dat we door het bundelen van onze krachten en ervaringen een bijdrage kunnen leveren aan het beperken van eenzaamheid", stelt Peter de Visser, algemeen directeur van Incluzio. Volgens Monique van Bijsterveld, directeur van de Luisterlijn, valt het belang van 'een praatje' niet te onderschatten. “Steeds meer mensen hebben te maken met eenzaamheid. Een ogenschijnlijk eenvoudig praatje kan voor veel mensen het verschil maken en eenzaamheid verzachten.”

Dat merkten de mensen aan de telefoon. “Sommige mensen zitten duidelijk om een praatje verlegen", zegt een van hen. "Dat ervaar ik ook in mijn dagelijkse werk. Zo sprak ik met een meneer die aangaf weinig mensen te spreken en die het gewoon fijn vond om even een stem te horen. We hebben een leuk gesprek gevoerd over zijn hobby’s, zoals wandelen en tuinieren. Het is fijn dat je op zo ’n moment écht de aandacht kunt geven en om te merken dat iemand daar blij van wordt.”

Hoewel het doel was om luchtige gesprekken te voeren, waren er ook gesprekken waar de eenzaamheid echt schrijnend aan de orde kwam. Zo sprak een vrijwilliger met iemand die direct in huilen uitbarstte. “Hij had veel meegemaakt in zijn leven en vond het fijn om even met iemand te praten. Aan het einde van het gesprek zei hij dat hij zeker nog een keer zou bellen. Als we merkten dat gesprekken wat lastiger werden, konden we gelukkig verwijzen naar de Luisterlijn. Vrijwilligers daar zijn getraind in het voeren van gesprekken en bieden van emotionele steun op afstand.”  

Van Bijsterveld: “Als we met dit initiatief ervoor hebben gezorgd dat we wat meer praten en aandacht hebben voor elkaar, hebben we ons doel bereikt.”

Ieder die behoefte heeft aan een gesprek van mens-tot-mens of een luisterend oor kan terecht bij de Luisterlijn. Die is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar via T: 0900-0767. Chatten en mailen kan via I: www.deluisterlijn.nl.