Harg-Spaland behaalt kwaliteitskeur

22-11-2017 Gezond Redactie

SCHIEDAM – Als een van de eerste zorginstellingen in Nederland heeft Harg-Spaland het Gouden Keurmerk in de Zorg volgens een nieuw kwaliteitssysteem gehaald. In tegenstelling tot de meeste andere keurmerken neemt Prezo 2017 de ervaringen van bewoners en hun mantelzorgers als vertrekpunt.

Harg-Spaland aan de Willem Andriessenlaan had drie jaar geleden al het Gouden Keurmerk binnengehaald, maar nu was bij het kwaliteitssysteem Prezo de lat hoger gelegd. Drie auditoren van Stichting Perspekt waren te gast in het huis en voerden gesprekken met medewerkers, bewoners, vrijwilligers en de voorzitter van de Cliëntenraad. Daarnaast liepen de auditoren vooral in de praktijk mee om te onderzoeken of de zorg aan bewoners persoonsgericht wordt gegeven.

"We hadden ons goed voorbereid op de nieuwe methode van beoordeling'', zegt Wilma Bronneberg - van der Slot, manager zorg van Harg-Spaland. "Desondanks heeft zo'n dag toch een gespannen sfeertje. Hoe denken de auditoren, wat vinden ze? Gebeuren er onverwachte dingen? Maar de interactie met de auditoren was goed, soms zelfs gezellig. Ze spraken ook telkens hun waardering uit. In de loop van de dag kregen we een steeds beter gevoel."

De auditoren waren onder de indruk van de enthousiaste medewerkers, de hoge klanttevredenheid, zorgdossiers die actueel en op orde waren en de aandacht die er is voor persoonsgerichte zorg. Eind van de middag kwam de uitspraak: "Jullie krijgen het Gouden Keurmerk.'' Tijd voor ontlading – en een feestje. "Het is voor alle medewerkers een kroon op hun werk." Het Prezo Gouden Keurmerk wordt voor drie jaar toegekend, met jaarlijks een tussentijdse audit.

De locaties Frankeland, Jacobs Gasthuis, Vaartland en Thuiszorg Ouderen Frankelandgroep (zowel Zorg Thuis als de hulp bij het huishouden). Zij mogen hun gouden status behouden. Locatie Schiewaegh had eerder dit jaar al een tussentijdse audit met als resultaat behoud van goud.

"Zeven keer goud! Wij zijn enorm trots" zegt Els Nauta, hoofd kwaliteit en communicatie van de Frankelandgroep. "Blijkbaar laten onze medewerkers zien dat ze voortdurend oog hebben voor wat onze bewoners en cliënten wensen en nodig hebben. En dat ze die zorg ook zo gewoon mogelijk geven."

Gerelateerd
Reacties