Categorieën

Service

Magneet groeit met activiteiten Teleprint en DVU

Magneet groeit met activiteiten Teleprint en DVU
Bedrijven nieuws

Magneet groeit met activiteiten Teleprint en DVU

  • Redactie
  • 19-09-2017
  • Bedrijven nieuws
Magneet groeit met activiteiten Teleprint en DVU

Voorzichtig ruimte voor uitbreiding, bij drukkerij Magneet aan de Bokelweg

SCHIEDAM – Magneet Communicatiecentrum heeft de activiteiten van twee collega-drukkerijen overgenomen. Het gaat om Teleprint – Nieuwe Waterweg en DVU.

In het geval van Teleprint gebeurde dat in mei, de DVU-activa kwamen in februari al in handen van de drukker aan de Bokelweg.

De overnames zijn niet per se een teken van weelde, legt eigenaar Mathieu Levens uit. “De grafische industrie is een krimpmarkt. Klanten hebben minder opdrachten te vergeven.” Dus moeten er meer opdrachtgevers komen, wil Levens zijn mensen aan het werk houden.

Tegelijkertijd willen zijn collega's-concurrenten dat ook, en de druk in de markt die zo ontstaat verklaart ten dele de malaise in de branche. Het verklaart ook waarom Teleprint en DVU zelf hun activiteiten staakten: de moordende concurrentie. Levens: “Nederland telde vijftien jaar geleden nog 2300 drukkerijen, nu nog zo'n zeshonderd.”

Magneet wil zich in dat geweld staande houden door zich een sterke positie op de regionale markt te verwerven. In dat proces nam het al eerder drukkerij Römer over; na die overname trok Magneet bij Römer in, daarbij het pand aan de Algerastraat afstotend.

De drukker is ook al lang niet meer een partij die papier vol zet met letters of foto's. “We mikken ook meer en meer op groot formaat drukken, op signing (het op een artikel zetten van een tekst, red.) zoals op kleding; we bieden rolbanners aan, bedrukken etiketten, mokken, paraplu's, noem maar op”, aldus Levens. “In feite willen we alle fysieke communicatie aan kunnen bieden.” Dat past in de ontwikkeling waarin de drukker steeds meer werk uit handen neemt van zijn klanten. “Die wil een oplossing voor het maken van zijn communicatiemiddelen. In feite willen veel klanten dat wij 't voor ze oplossen.”

Daar moet de markt zitten voor een bedrijf als Magneet: het ontzorgen van opdrachtgevers. Tegen de grote initiatieven die via internet drukwerkopdrachten winnen en desnoods in een ver buitenland laten drukken, is het moeilijk opboksen. Maar service, zorgen uit handen nemen, problemen oplossen waarvan de klanten niet eens weet dat die ze heeft, daar liggen kansen, aldus Levens. “Ik ben niet de goedkoopste, dus ik zal het ergens anders van moeten hebben.” Met name in het midden- en kleinbedrijf liggen die 'te ontzorgen klanten', volgens hem.

Vandaar ook de overnames. DVU en Teleprint, beide uit Vlaardingen, voegen een belangrijk regionaal klantenbestand toe aan Magneet. Levens schat zo'n kleine honderd klanten. Met ook weer een eigen karakter. “Het is belangrijk dat je een mix van allerlei soorten klanten hebt.” Om niet te veel pieken in het seizoen te hebben, om moeilijke situaties in bepaalde branches te kunnen trotseren. Levens schat de situatie momenteel zo optimistisch in dat hij voorzichtig weer denkt aan uitbreiding van het personeelsbestand. Bij Magneet werken momenteel zestien mensen.