'Aankomst 716 herstelt band Gusto met Newcastle'

04-08-2021 Nieuws Ingezonden/Dirk Allewelt


INGEZONDEN - De drijvende kraan 716 is sinds 17 juli onderweg van Runcorn (regio Manchester) naar Newcastle on Tyne. Samen met de zeesleper GT Victory zet 'the 250 ton crane' koers naar Newcastle. Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd gebouwd.

"In de vroege ochtend van 4 augustus voer de sleep ter hoogte van de monding van de rivier de Wear in Sunderland. De snelheid van de Gt Victory is dankzij het goede weer stabiel op 5.2 knopen. Met deze snelheid zal zij waarschijnlijk de nog af te leggen afstand naar Newcastle upon Tyne binnen enkele uren voltooien. Daardoor is de aanvankelijk acht daagse geplande reis, die op zaterdag 17 juli begon in Runcorn (Manchester), uitgelopen op achttien dagen. Het slechte weer dat ons al meer dan een week parten speelt, heeft ook de reis van de 716 met tien dagen verlengd. De gladde zee en de matige wind van Beaufort 2 op deze ochtend zal het binnenvaren van de 716 in de haven van Newcastle via de pieren van de rivier de Tyne alleen maar feestelijker maken.

Newcastle upon Tyne is geen onbekende stad voor kranen van Werf Gusto. Reeds in 1922 leverde de werf aan de scheepswerf Swan Hunter een 150 ton drijvende kraan. Deze kraan, waarvan de ponton al in 1914 te water was gelaten, heeft acht jaar als voorraad bij Werf Gusto te boek gestaan. Het was in de periode 1914-1918 uitermate moeilijk door de oorlogssituatie exportvergunningen te krijgen voor onder meer drijvende kranen. De Engelse werf was in 1922 op zoek naar een direct inzetbare kraan, omdat hun eigen kraan, de 100 ton ‘Titan 1’ omgeslagen was en als verloren beschouwd moest worden.  

De in 1922 aangeschafte kraan (Bnr. 489) kreeg als naam ‘Titan II’. De kraan heeft jarenlang de skyline mede bepaald van de stad Wallsend, waar de werf gevestigd was. In 1978 kreeg zij een door Swan Hunter zelf gebouwde nieuwe ponton en werden de stoommachines vervangen door dieselgeneratoren. Ook de Engelse scheepsbouw ontkwam niet aan de dodelijke concurrentie vanuit goedkopere Aziatische landen. De werf Swan Hunter zag zich genoodzaakt sterk in te krimpen en verkocht in 2007 het grootste deel van haar kadekranen en de ‘Titan II’. De ‘Titan II’ verhuisde naar Indiase scheepswerf in Bangalore.

Als de 716 binnenkort in Newcastle upon Tyne aankomt zal de connectie met de voormalige Werf Gusto hersteld worden. Waarschijnlijk kunnen we morgen al het binnenlopen van de 716 in haar nieuwe thuishaven melden."

Op het filmpje hierboven het vertrek van de 716 in Great Yarmouth.



Gerelateerd