341 keer gebruik gemaakt van Behoeftelijn in Zuid

08-12-2021 Nieuws Redactie

De Behoeftelijnknop is een fysiek, losstaand kastje met een grote drukknop; foto: Stichting J&S Projecten


SCHIEDAM - In 2021 werd in Schiedam-Zuid 341 keer hulp gevraagd via de Behoeftelijn. 

Dat zegt Mieke Wigmans, oprichter en voorzitter van Stichting J&S Projecten. De stichting heeft al snel na het uitbreken van het Coronavirus de Behoefte-telefoon opgezet. Hiermee kunnen bewoners bellen en gebeld worden voor een praatje. Ondanks het succes van de Behoefte-telefoon merkte J&S dat het voor diverse senioren onpraktisch of toch nog eng was om de telefoon te pakken en te bellen. Daarom kwam er de Behoeftlijnknop.

Dit is een fysiek, losstaand kastje met een grote drukknop dat bij kwetsbare wijkbewoners thuis staat. Wanneer zij op de knop drukken komt er bij J&S een melding binnen en nemen zij contact op om te vragen waarmee zij kunnen helpen.

Dat is dit jaar in Zuid dus 341 keer gedaan. De telefoontjes gingen over de meest uiteenlopende zaken - van 'iets regelen bij de huisarts' en 'hulp in huis of tuin' tot 'aanmelden voor een activiteit' en 'behoefte aan contact'. De meeste hulpvragen gingen over het doen van boodschappen.


Gerelateerd