Categorieën

Service

Andere Tijden over de vergeten treinramp

Andere Tijden over de vergeten treinramp
Nieuws

Andere Tijden over de vergeten treinramp

  • Redactie
  • 26-04-2016
  • Nieuws
Andere Tijden over de vergeten treinramp
SCHIEDAM - In de ochtendspits van 4 mei 1976 botst een nieuwe sprinter bij Schiedam op de internationale D-trein naar Duitsland. De klap is enorm en de locomotief boort zich in de sprinter. Vierentwintig mensen vinden de dood, allen inzittenden van de voorste coupé. Slechts twee passagiers komen zwaargewond, maar levend uit de getroffen coupé. Toch is de ramp binnen een paar dagen ‘vergeten’. Nabestaanden en slachtoffers voelen weinig erkenning.

Zo kondigt de NTR de documentaire aan die het zaterdag uitzendt. Veertig jaar na de ramp blikt Andere Tijden terug met de machinist van de D-trein, passagiers, hulpverleners en een nabestaande, Hein Andrea, een jonge geschiedenisdocent.
 

Hoe kon deze treinramp bij Schiedam gebeuren? Pas anderhalf jaar later komt het onderzoeksrapport van de NS uit. Zij concluderen dat er sprake is van een menselijke fout. De machinist van de sprinter moet een rood sein hebben gemist. Sommige nabestaanden willen niet meer met de schuldvraag van de treinramp bezig zijn, maar willen vooral erkenning voor de ramp. Bijvoorbeeld Marja Bekkers - van Es, die bij de ramp haar 23-jarige verloofde Jerry Bakker verloor. Vier jaar geleden, na het treinongeluk van Amsterdam, werd in de krant een overzicht van grootste treinrampen geplaatst. Marja zag tot haar verbazing dat het zware ongeluk bij Schiedam niet genoemd werd, terwijl het de op twee na zwaarste treinramp in de Nederlandse geschiedenis is: de vergeten treinramp in Schiedam.