Categorieën

Service

AOV blij met ringlijn; maar andere ov-verbeteringen nodig

AOV blij met ringlijn; maar andere ov-verbeteringen nodig
Nieuws

AOV blij met ringlijn; maar andere ov-verbeteringen nodig

  • Redactie
  • 29-05-2020
  • Nieuws
AOV blij met ringlijn; maar andere ov-verbeteringen nodig

SCHIEDAM - De fractie van AOV in de Schiedamse gemeenteraad is blij met de koppeling van de buslijnen 51 en 53, die de RET voornemens is te doen.

Met zo'n koppeling ontstaat er een soort van ringlijn, die maakt dat gebruikers van het openbaar vervoer in Schiedam-Noord vaker de bus dichter bij huis kunnen pakken, of ermee thuiskomen. Bus 53 rijdt vanaf het station Centrum, via de 's-Gravelandsepolder naar het eindpunt van de tram bij de Harreweg en bus 51 tussen de Harreweg via Groenoord en west naar het station.

Het AOV claimt de lijn een beetje; de fractie heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om deze te realiseren. Een motie om onder meer werk te maken van de ringlijn kreeg algemene steun van de hele gemeenteraad.

"Een stap in de goede richting", noemt het AOV het plan nu. Ook de 'bereikbaarheid van belangrijke sociale en maatschappelijke locaties' wordt ermee vergroot, en dat is hard nodig. "Het AOV wil benadrukken dat ze voor het tot stand komen van de ringlijn constructief heeft samengewerkt met wethouder Ooijevaar (GL/PS). We zijn hierin samen opgetrokken en de wethouder heeft goed zijn best gedaan om dit voor elkaar te krijgen’’, aldus het AOV in een bericht. De koppeling (dus afstemming van vertrektijden) geldt alleen op de momenten dat de frequentie van beide busverbindingen gelijk is. 

Meer inzet wordt verlangd, zo realiseert het AOV zich, nu uit het vervoersplan ook duidelijk is geworden dat begraafplaats De Beukenhof onbereikbaar blijft met het ov, ook met het realiseren van de ringlijn. “Het is belangrijk voor met name ouderen dat De Beukenhof ook een ov-halte krijgt”, aldus de fractie.

En ook een verdere optimalisatie van het ov in de stad in zijn geheel blijft hard nodig, alsdus het AOV. Het wil 'meer lokale alternatieven met vaste routes, vaste tijden en betaalbare vervoersarrangementen, zodat alle Schiedammers hiervan gebruik kunnen maken'.