Bij SCL 'ademt alles auto', maar gaat alles op een schip

27-07-2022 Nieuws Redactie

Kösters, De Nooijer en Kooijman: vaak zijn zij de mensen die 'een probleem' oplossen


SCHIEDAM - Het moet gezegd: als in Schiedam wordt gesproken over het bedrijfsleven, gaat het over wereldconcerns in de maritieme sector of de jeneverindustrie. Maar de stad kent meer bijzondere ondernemingen die aan de weg timmeren, zonder dat de gemiddelde Schiedammer ze kent. Het zijn zelfs bedrijven die zich soms ook een beetje wereldconcern kunnen noemen; zoals SCL Rotterdam.

In Schiedam dus. Aan de Admiraal de Ruyterstraat, waar het bedrijf recent loodsen van transportbedrijf Van Tiel in gebruik nam, nadat de transporteur zelf aan de overkant het pand betrok waar voorheen de Gamma zat. De twee bedrijven, Van Tiel en SCL, zijn niet alleen huisbaas en huurder, maar werken ook in de uitvoering van hun werk samen.

Want SCL Rotterdam is een logistiek bedrijf, ‘terwijl alles en ieder hier auto ademt’, vertelt algemeen manager Rogier Kösters. SCL is actief in het organiseren van het verschepen van auto’s over de wereldzeeën - en alles wat daarbij hoort. 

En dan gaat het niet om de voertuigen die vanaf de lopende band de fabriek uitrollen. Wel gaat het om auto’s waar mensen vaak al een gevoel mee hebben. Omdat het al langer hun eigen auto is, of omdat het bijzondere auto’s zijn. 

SCL verzorgt met zo’n veertig werknemers het transport van auto’s over zee en alles wat daarbij hoort. “Denk aan de expat die toch graag zijn eigen auto meeneemt naar een nieuwe standplek”, vertelt Kösters. Dan is het zaak de auto fysiek in het nieuwe werkgebied te krijgen. Maar ook om de auto te laten voldoen aan alle wettelijke verplichtingen in dat land, met de bijbehorende papieren.

SCL begon in eerste instantie, zo’n zestien jaar geleden, als bedrijf dat auto’s loste in de Rotterdamse haven, in opdracht van een Amerikaanse transporteur, vertelt Joyce de Nooijer, die ook die begin al bij SCL meemaakte. Successievelijk is dat werk in aantallen, maar vooral ook in aard gegroeid, zo zag zij gebeuren.

Met auto’s is het zo dat je ze niet zomaar even op en van het schip zet, als waren het pallets met fruit of bulkgoederen. En ook al vervoer je ze in een container, dan blijft dat werk voor specialisten. “Een wagen moet vastgesjord en ten dele ingepakt worden”, aldus Kösters. Dat kan met één auto per container, maar betekent een begrotelijk reis. “In een veertigvoeter kunnen, mits met verstand van zaken opgestapeld, vier of vijf auto’s.” Dat scheelt in de kosten. Steeds meer, want de prijzen van containervervoer over zee zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd. “Was het voorheen naar het Verre Oosten vierduizend euro, nu ligt dat tarief op pakweg veertienduizend euro”, aldus Kösters.

Er is een verschil tussen de technische staat en eisen op verschillende wereldmarkten. Zodoende dienen bijvoorbeeld Amerikaanse auto’s die in de Europese Unie worden geïmporteerd, nogal eens omgebouwd te worden. Ook dit kan SCL Rotterdam (laten) verzorgen. “Al was het maar de update van de software die vandaag de dag onontbeerlijk is in de auto”, vertelt verkoopcoördinator Daniël Kooijman.

En daarmee is de auto van een emigrant, of de aangeschafte oldtimer van een liefhebber, nog niet klaar voor de weg. Import- of exportpapieren moeten op orde zijn, en natuurlijk ook het kenteken. 

SCL gaat nog verder, service is maar alles en daarmee win je klanten. Is het wel zaak je vak te verstaan. Transport ‘tot de voordeur’, gepoetst en wel. Gestoomreinigd als het moet. Fumigeren, het ontdoen van ongedierte, is ook een dienst die SCL aanbiedt. Net als schadeherstel, indien nodig.

Om dit pallet aan diensten aan te kunnen bieden, werkt SCL Rotterdam samen met partners, zoals agenten in praktisch alle grote havens van de VS. Sowieso zijn expediteurs belangrijke partijen voor het bedrijf, ook als klant; zij kunnen het verschepen van auto’s zelf regelen, maar zijn maar al te vaak blij dat veeleisende werk aan SCL over te laten. “Voor hen is het vaak een klus die ze ook nog moeten doen, naast bijvoorbeeld de verhuizing van een inboedel”, aldus Kooijman. “Voor ons is het dat wat we doen.” En oefening baart kunst. Daarnaast heb je natuurlijk een zekere schaal nodig om combinaties te kunnen maken en gunstige tarieven te kunnen bedingen.

Belangrijke markten voor SCL zijn behalve Europa en de VS, het Midden-Oosten en China. Maar eigenlijk is geen markt voor het bedrijf buiten bereik. “Zo hebben we pas nog enkele caravans naar Chili vervoerd”, aldus Kooijman. Hij onderscheidt import- en exportmarkten; bij import moet je dan vooral denken aan de VS en Canada en ook het Midden-Oosten, terwijl China en Afrika meer exportmarkten zijn.

Een belangrijke klant van SCL is Global Dealer Supply. Die autogroothandel ontstond uit de logistieke activiteiten van SCL en heeft ook Rogier Kösters aan het roer. Ook andere autohandelaren maken van de diensten van het Schiedamse bedrijf gebruik. In dat verband is de koers van de dollar een heel belangrijke voor de volumes die om gaan; de markt kent forse pieken en dalen.

Zodoende verwerkt SCL op jaarbasis ‘grofweg’ tienduizend voertuigbewegingen, aldus Kösters. Met veel dankbaarheid als resultaat, ‘want je bent toch vaak diegeen die een probleem oplost, en zorg van de schouders neemt’. Voor iets dat voor veel mensen toch wel een heel belangrijke bijzaak in het leven is: de auto. Want bedenk: veel voertuigen die de dienstverlener behandelt zijn oldtimers of sportauto’s of alleszins voertuigen die je niet makkelijk bij de dealer in een ander land koopt.

In de regel is een autoverhuizing een kwestie van maanden. Die dus ook kunnen worden benut voor herstel of inbouw en het verzorgen van documentatie. Aan de De Ruyterstraat beschikt SCL over verschillende kantoor- en loodsruimten, waaronder ook een met douaneregime, waar auto’s kunnen worden gestald voordat ze zijn ingeklaard. Of dus onder handen worden genomen. Want ook het inklaren kan soms wel even duren. “Als we dan aan de auto werken, wordt de tijd goed benut”, aldus Kooijman.

SCL Rotterdam heeft zich altijd thuisgevoeld in Schiedam, en zeker aan de Wilhelminahaven. Kösters: “Het is hier toch een omgeving die tot de verbeelding spreekt, als je aan logistiek denkt.”

Bekijk de foto's



Gerelateerd