Categorieën

Service

Damen hoofdaannemer bouw bevoorradingsschip marine

Damen hoofdaannemer bouw bevoorradingsschip marine
Nieuws

Damen hoofdaannemer bouw bevoorradingsschip marine

  • Redactie
  • 19-02-2020
  • Nieuws
Damen hoofdaannemer bouw bevoorradingsschip marine

Op de kleine foto: Arnout Damen, bevelhebber van de Koninklijke Marine en vice-admiraal Rob Kramer, burgemeester van Den Helder Jeroen Nobel en Arie Jan de Waard; foto: Damen


DEN HELDER - Damen Schelde Naval Shipbuilding, zusterbedrijf van Damen Shiprepair Rotterdam aan de Wiltonhaven, wordt de hoofdaannemer van de bouw van de Zr.Ms. Den Helder, het nieuwe bevoorradingsschip van de marine.

Samen met de Defensie Materieel Organisatie (DMO) leidt Damen de afstemming van de bouw, waarbij in totaal waarschijnlijk meer dan honderd vooral Nederlandse bedrijven betrokken zullen zijn. 

Vandaag werden de contracten ondertekend voor de bouw. Dat gebeurde in Den Helder, door de directeur DMO vice-admiraal Arie Jan de Waard en Arnout Damen, de nieuwe bestuursvoorzitter van de Damen Shipyards Group.

Het moet een innovatieve schip worden de 'Zr.Ms. Den Helder'. Met het schip wil de Koninklijke Marine zijn bevoorradingscapaciteit 'weer op niveau brengen'. Het schip gaat opereren naast het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Dit schip staat ook model voor het ontwerp van dit Combat Support Ship (CSS). Het nieuwe schip is wereldwijd inzetbaar en kan, beschermd door fregatten, opereren onder hoge dreiging. Daarnaast is het in te zetten bij de bestrijding van drugssmokkel, het beheersen van vluchtelingenstromen en het verlenen van noodhulp.

Het bijna tweehonderd meter lange bevoorradingsschip krijgt een 75-koppige bemanning en kan daarnaast nog 75 extra opvarenden meenemen. Er is plaats voor meerdere helikopters en zo’n twintig containers. Bij het ontwerp is nadrukkelijk gekeken naar brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen. De combinatie van dieselmotoren, rompvorm en schroefontwerp zorgt volgens de bouwers voor een verlaging van het brandstofverbruik van ongeveer zes procent in vergelijking met de Zr.Ms. Karel Doorman.

De bouwopdracht is niet Europees aanbesteed. Defensie wil de kennis en kunde van het ontwerpen en bouwen van marineschepen in Nederland houden. De krijgsmacht beriep zich zodoende op het artikel 346 van het Verdrag Werking Europese Unie. Hierin staat dat lidstaten wezenlijke veiligheidsbelangen mogen beschermen. Dat heeft ook betrekking op de productie van Defensiematerieel.

De oplevering van het schip staat gepland voor het tweede kwartaal van 2024. Een jaar later moet het CSS operationeel inzetbaar zijn. De omvang van het totale projectbudget is 375 miljoen euro.