Dat promotiefilmpje van Schiedam ...

03-10-2015 Nieuws Han van der Horst

Beelden uit het promotiefilmpje


COLUMN - “Moet ik daar nu wat over schrijven, dat nieuwe promotiefilmpje van Schiedam https://www.youtube.com/watch?v=2wSAvOqFkng?”, dacht ik bij mezelf. “Het is allemaal zo goed bedoeld. En blijkens de reacties op het internet zijn de meeste burgers er tevreden mee”. Ik kan het toch niet laten.

Die tevredenheid binnen de stad is begrijpelijk. Als geboren en getogen Schiedammer heb je meteen door wat de makers beoogden met het citaat uit Geert Maks 'De Eeuw van mijn Vader', over de stad van vroeger dat de beelden begeleidt: ooit was Schiedam een arme en vuile jeneverstad vol ploeterende brandersknechts, die in hun leven geen enkel perspectief hadden, behalve veertienurige arbeidsdagen tot de dood er op volgde.
Tegenwoordig is dat anders. Tegenwoordig vormen de Schiedammers een gemeenschap van bijzondere mensen die bijzondere dingen maken.

Jij en ik begrijpoen dat, maar hoe moet het commentaar bij het filmpje overkomen bij mensen die Schiedam niet kennen - en voor hen is alles toch bedoeld? Zij krijgen een uitgerekt beeldrijm voorgeschoteld van een stad met grijze wijken en een paar mooie dingen van vroeger. Een stad die blijkbaar geheel door mannen wordt gedomineerd, want zij lachen de kijkers in alle soorten en maten toe, terwijl vrouwen en meisjes nauwelijks voorkomen en dan ook nog op de achtergrond.

Wij zien bovendien allerlei onduidelijke bedrijvigheid, die Schiedammers meteen in verband brengen met de distilleerderijen, werven en de jenever, alsmede de Bonte Koe, maar die zonder zulke achtergrondkennis meer vragen zal oproepen dan antwoorden geeft. Tenslotte ontbreekt iets wat in reclametermen de pay-off heet. Op welk idee wordt de kijker gebracht? Wat moet hij of zij doen na met deze beelden te zijn geconfronteerd? Het filmpje heeft nu een hoog “nou en?” gehalte.

Dat komt vooral door de tekst. Het geheel zou al opknappen als de commentaarstem gewoon vertelde wat in beeld gebracht werd: Schiedam, historisch hart, mensen van nu. Dan niet alleen laten zien hoe ze iets maken, maar ook hoe die dingen eruit zien als ze klaar zijn: zo'n enorm gevaarte van Huisman, flessen museumjenever, chocoladekunst enzovoorts. De commentaarstem ondersteunt dit uitsluitend waar het absoluut noodzakelijk is. Als het goed is, zegt het beeld genoeg, maar dan moet je wel de achtergrondkennis van het niet-Schiedamse publiek in aanmerking nemen. Tenslotte: zeker de helft van de Schiedamse bevolking bestaat uit vrouwen. Bovendien – en als u dat seksistisch vindt dan moet het maar – overal ter wereld associeert men beelden van mooie vrouwen met succes. Tenslotte II: hang er behoorlijke muziek achter en geen lullig deuntje uit de muzakfabriek. Pay-off: kom naar Schiedam. Maak ook een internationale versie met Engelstalig commentaar, met het oog op buitenlandse toeristen die in Nederland rondreizen en vooral buitenlandse zakelijke investeerders.

Tenslotte III: als ze mij vragen 'Wat zijn Schiedammers nu voor mensen?' liet ik tot voor kort altijd die prachtige libdub zien van de Ronde Tafel. Het is onbegrijpelijk dat die prachtige prestatie niet tot nauwelijks wordt gebruikt voor de promotie van Schiedam. De link zou je op elke Schiedamse site moeten kunnen vinden. Met als tekst 'Leer de Schiedammers nu kennen'. Of: 'Kijk dan wie we zijn'.

Nu gebruik ik dat filmpje niet meer, want vanwege een auteursrechterlijke claim is de muziek door youtube weggehaald. Het is een stomme film geworden. Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=kZuhvlDAHgA.
Als de gemeente enige promotiegelden goed wil besteden, dan regelt ze die kwestie met de rechthebbende zodat deze prachtige productie ingezet kan worden voor de promotie van de stad. Ik heb het ze niet gevraagd, maar de Ronde Tafel zal ongetwijfeld graag meewerken. Het zijn tenslotte mensen met een ondernemende geest.

Aanvulling van zondag: Sander Versluys deelt me net mee dat er nog wel een Schiedamse libdub met geluid bestaat. Kijk meteen naar deze geweldige prestatie en stuur de url door naar al je relaties buiten de stad.

 

Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date