De 716 te kijk voor ieder op wandelboulevard

08-08-2021 Nieuws Ingezonden/Dirk Allewelt


INGEZONDEN - De drijvende kraan 716 is sinds 17 juli onderweg van Runcorn (regio Manchester) naar Newcastle on Tyne. Samen met de zeesleper GT Victory zet 'the 250 ton crane' koers naar Newcastle. Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd gebouwd.

"Na een paar dagen op en neer gevaren te hebben voor de monding van de rivier Tyne, kreeg de bemanning van de ‘GT Victory’ gisteren van de havenautoriteiten van Newcastle upon Tyne groen licht om de 716 naar binnen te brengen en haar af te meren aan de Neptune Quay. Er was oponthoud ontstaan na aankomst van de 716 bij de monding van de Tyne, omdat er geen helderheid was over de afgeleverde documenten om haar daar definitief af te meren. Maar gisteren kwam er dus gelukkig een einde aan het lange wachten. Het werd op den duur wel spannend in verband met de aanzwellende wind op zee. 

Om 13.00 uur Nederlandse tijd werd extra personeel aan boord genomen van de 716 om de trossen vast te maken aan de riviersleper ’Svitzer Tyne’, die de achtersteven moest corrigeren bij het binnenlopen. De loods was al aan boord gegaan van de GT Victory. Het wachten was nog op de tweede sleper die samen met de GT Victory het voortouw zou nemen. Eenmaal langszij gekomen om 13.30 uur haakte de zeesleper ‘Forth’ aan en kon het laatste stuk van de reis beginnen. Het konvooi werd op afstand gevolgd door het motorschip ‘Taurus’, dat onder de andere de ‘piloot’ van de begeleidend drone aan boord had.

Om 13.55 uur verscheen de sleep tussen de havenpieren van de haven en voeren ze de rivier Tyne op richting Wallsend, een stad even voor Newcastle. Ze passeerden de veerboot ‘King Seaways’, die daar lag afgemeerd en een goede bekende is in IJmuiden. Dit schip onderhoudt een dagelijkse verbinding tussen IJmuiden en Newcastle. Om 15.00 uur precies passeerde het konvooi de plek waar eens de beroemde scheepswerf Swan Hunter was gelegen. Deze werf had ook in 1922 bij Werf Gusto een 150 ton drijvende kraan gekocht (Bnr. 489 uit 1915) Deze kraan is op zeer hoge leeftijd nog verkocht (2008) aan de Indiase scheepswerf ‘Bahrati’ in Bangalore. Swan Hunter, gesloten in 2006, heeft vanaf 1852 een keur aan schepen gebouwd. Swan Hunter was ook eigenaar van de naastgelegen Neptune-werf. Ook deze werf is jaren geleden gesloten.

Op de ellenlange bouwlijst van Swan Hunter viel ons oog op een in 1950 gebouwde olietanker voor Shell Tankers met de naam Velutina. Deze tanker werd in 1970 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt, maar het voorschip bleef behouden en werd verkocht aan Heerema Engineering, die het schip liet verbouwen bij Boele’s Scheepswerven tot kraanschip. Werf Gusto zette er een mooie 800 ton kraan op en het schip kreeg de nieuwe doopnaam ‘Champion’. 

Op het terrein van de voormalige werf Neptune is nu Stephensen Offshore gevestigd. Aan de kade van dit bedrijf ligt de 716 voorlopig afgemeerd. Om 15.15 uur kwam het konvooi aan de kade, die recht tegenover een wandelboulevard ligt in Hebburn. Deze ‘Prince Consort Road’ geeft een mooi uitzicht op de 716. De rivier is daar niet zo heel breed meer. Om half vier haakte de ‘Svitzer Tyne‘ af en vertrok richting haar eigen aanlegsteiger. De ‘Forth’ duwde met haar achtersteven de 716 voorzichtig tegen de kademuur en om 16.00 uur vertrok zij huiswaarts, een half uur later gevolgd door de ‘GT Victory’.

Zo komt er voorlopig een einde aan twee en een halve week intensief werken met / aan een tachtig jaar oude kraan van Werf Gusto. Het is nu de tijd om plannen te maken over de restauratie en de uiteindelijke bestemming van de kraan. We zijn gelukkig nog lang niet van haar af. We melden ons weer als er nieuws is omtrent dit stuk industrieel erfgoed uit Schiedam! Nu maar afwachten of we haar in 2025 bij het 750-jarig bestaan van Schiedam kunnen laten afmeren in de Wilhelminahaven, als trekpleister en aanjager van de festiviteiten."


Gerelateerd