De Stokerij scoort digitaal fantastisch

01-07-2020 Nieuws Kor Kegel

Opnames van 'Oh Ja Joh Corona' in Theater aan de Schie

SCHIEDAM – Het online theaterproject van De Stokerij Schiedam is een daverend succes. Met dertigduizend kijkers is het bereik veel groter dan de zestien theatervoorstellingen van ‘Oh Ja Joh Hoezo Dan 3’ gehad zouden hebben.  

Dat meldt Anne Rats, samen met Koen Wouterse oprichter van het innovatieve stadstheatergezelschap. Door het coronavirus (Covid-19) moest De Stokerij alle livevoorstellingen van maart tot augustus afgelasten. “Dat doet natuurlijk pijn”, zegt Anne Rats.  

Op maandag 1 juni startte het online theaterproject van De Stokerij Schiedam. Dagelijkse filmpjes (honderd in totaal) van vijf minuten met Schiedammers en bevriende acteurs en muzikanten van De Stokerij die verhalen, moppen, liedjes en recepten delen waar je blij van wordt. Het ging gepaard met een crowdfunding. Met deze campagne hoopte De Stokerij de gederfde publieksinkomsten op te halen. Binnen een week was de actie voor meer dan honderd procent succesvol en op dit moment hebben ruim 29.000 kijkers de weg naar ‘Oh Ja Joh Corona’ weten te vinden.  

Anne Rats: “Het was en is een spannende tijd voor De Stokerij.” 
Koen Wouterse: “Gelukkig hebben we alle knopen snel doorgehakt en wisten we ons ook snel gesteund door de gemeente Schiedam en een aantal fondsen. Met hun hulp en dankzij een geweldig team en prachtige spelers die massaal met verhalen kwamen, hebben we een project kunnen realiseren dat groter werd dan de theatervoorstelling ooit had kunnen worden. Het is ontroerend om met zo veel mensen samen te werken die zich inzetten om een ander blij te maken.”

“We waren er best bang voor om een crowdfund te starten in coronatijd, want zoveel mensen hebben net als wij moeite om deze crisis het hoofd (financieel) boven water te houden. Maar er gebeurde waar we nooit op hadden durven hopen: na een week was ons streefbedrag gehaald!” zegt Wouterse.  

De Stokerij kon niet alleen op financiële steun rekenen. Nu de filmpjes eenmaal online staan, krijgen ze aanzienlijke belangstelling. Alleen al op Facebook zijn de filmpjes (nu tot en met aflevering 26) door bijna dertigduizend mensen bekeken, op Instagram door nog eens bijna vijfduizend mensen. Wouterse: “Dat zijn waanzinnige aantallen en we zijn er ongelofelijk trots op. Ook zijn we heel blij met de positieve reacties en aanmeldingen van Schiedammers die we mogen ontvangen. Het is echt een ultiem project voor ons geworden, een cadeau voor de Schiedammers en voor alle Nederlanders die er behoefte aan hebben.”  

‘Oh Ja joh Corona’ gaat nog wel even door. Elke werkdag is er om half twaalf (en op zaterdag om negen uur) een nieuwe aflevering te zien op de Facebookpagina van De Stokerij Schiedam. Je hebt er geen Facebookaccount voor nodig, ze zijn voor iedereen vrij te zien. Mocht je niet dagelijks een filmpje willen kijken, maar meteen alle filmpjes voor de week (en die van vorige weken) bingewatchen, dan kun je mailen naar info@destokerijschiedam.nl en dan kun je voor tien euro een abonnement kopen op het online magazine (te bezoeken via inloglink op de website van De Stokerij). Daarmee steun je De Stokerij in een spannend jaar.