Dit moet je doen als je betaald chips wilt proeven

03-11-2021 Nieuws Advertorial

SCHIEDAM/VLAARDINGEN - Wist je dat menselijke zintuigen enorm belangrijk zijn voor marktonderzoek? Proeven, ruiken, zien, horen en voelen zijn ontzettend bepalend voor de verkoop van een product. Al helemaal in de foodsector. Dat weet marktonderzoeksbureau Essensor, dat zich richt op zintuigelijk onderzoek door middel van het inzetten van grote groepen consumenten, als geen ander.
 
Essensor opent binnenkort een nieuw testcentrum in de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. Daarom is zij nu op zoek naar 3000 consumenten in de Rotterdamse regio, die regelmatig deel willen nemen aan zgn. smaaktesten. "Na Wageningen en Utrecht wordt Vlaardingen onze derde vestiging in Nederland en de FIA is wat ons betreft dé aangewezen plek in de Rotterdamse regio om ons te vestigen'', aldus Jan Willem Steunenberg, eigenaar van Essensor. Het nieuwe testcentrum, gevestigd aan de 1e Industriestraat 1 in Vlaardingen, opende haar deuren in de eerste week van oktober. 

5 x dit wil je weten als betaalde proever bij Essensor

Het marktonderzoeksbureau werkt al ruim 30 jaar met duizenden enthousiaste testconsumenten. Jan Willen: "Dagelijks proeven zij in onze testcentra allerlei soorten dranken en voedingsmiddelen, zoals: frisdrank, bier, koffie, gebak, zuivel, snacks en sauzen. Consumenten proeven soms ook thuis. Ze halen de producten op bij het testcenter en beoordelen deze in hun vertrouwde thuisomgeving.'' Essensor richt zich voornamelijk op de voedingsmiddelensector. "Door iets te proeven, bepaal je of je het gaat kopen: is het lekker? Maar zintuigen bepalen ook zeker of je het product daarna opnieuw koopt'', zegt Jan Willem.

1. Iedereen is welkom

Iedereen mag in principe meedoen. Voorkeur is wel dat je woont in de omgeving en/of op korte reisafstand van Vlaardingen en tussen de 18 en 70 jaar oud bent. Ook minderjarige kinderen mogen worden ingeschreven door hun ouders. Jan Willem: "Wij zoeken juist diversiteit. Iedereen is daarom meer dan welkom om zich in te schrijven als consument. Per onderzoek gebruiken we minimaal zestig personen, oplopend tot een testgroep van 500 consumenten.''

2. Wat mag je allemaal proeven?

Essensor werkt voor de grote (internationale) voedingsmiddelen bedrijven in Nederland en Europa. Het marktonderzoeksbureau werkt ook samen met Wageningen University & Research. Samen doen zij onderzoek naar smaak en beleving van voeding, waardering van voeding en voedselkeuzegedrag van consumenten.

Als consument mag jij dus aardig wat verschillende voedingsmiddelen proeven. Van gebak en brood tot bier en chips. Daarnaast richt het marktonderzoeksbureau zich steeds meer op het testen van gezonde en duurzame producten. "We zien dat deze producten steeds meer in trek raken bij onze klanten. Denk aan plantaardige vleesvervangers en alcoholvrij bier'', voegt Jan Willem toe.

3. Proeven én geld verdienen

Het is niet alleen erg leuk om nieuwe smaken te proeven, je verdient er ook nog eens een zakcentje mee! Per onderzoek krijg je een geldbedrag dat Essensor binnen zeven dagen na afronding van het onderzoek overmaakt. De hoogte van de vergoeding hangt af van de duur van het onderzoek (tussen de 30 en 90 minuten) en wordt voor de start van het onderzoek bekend gemaakt. De vergoeding ligt tussen de € 9,- en € 18,- per keer dat je deelneemt.

Al overtuigd? Schrijf je dan in als consument bij Essensor en wie weet bepaal jij binnenkort de smaak van jouw favoriete koekjes of frisdrank.

4. Hoe verloopt de inschrijving?

Na je inschrijving ontvang je een e-mail om de inschrijving te bevestigen. Daarna krijg je een persoonlijk wachtwoord en loginnaam. Deze gegevens heb je nodig om deel te kunnen nemen aan de testen. Ook zie je op jouw persoonlijke pagina Mijn Essensor alle relevante informatie over: de testen, jouw vergoedingen en jouw afspraken.

5. Uitnodiging voor onderzoek

Zodra Essensor een onderzoek plant waarvoor jij in aanmerking komt, ontvang je een e-mail met een link naar een korte vragenlijst. Op basis van de antwoorden bepalen zij of jij tot de doelgroep behoort van het specifieke onderzoek.

In theorie kun je zo vaak deelnemen aan de onderzoeken als je wilt. Het ligt er natuurlijk wel aan of je past in de gevraagde doelgroep. Wijzigen of annuleren van je afspraken kun je tot één dag voor de smaaktest doorgeven via Mijn Essensor. Op de testdag zelf geef je wijzigingen of annuleringen telefonisch door of per e-mail.

Inschrijven

Wil jij ook uitgenodigd worden? Schrijf je dan via deze pagina in!

Bekijk de foto's