DSW is op afstand de beste zorgverzekeraar

23-04-2019 Nieuws Kor Kegel

De bestuursvoorzitter van DSW, Chris Oomen, haalt opnieuw een zeer hoge score binnen

SCHIEDAM – Opnieuw komt DSW als beste uit de bus van de Nederlandse zorgverzekeraars, maar opvallend is dat de afstand tussen DSW en nummer twee buitengewoon groot is geworden. Vorig jaar was die afstand al riant en ditmaal is die afstand zelfs verdubbeld.  

Dat blijkt uit de statistieken van onderzoeksbureau SAMR Marktvinders in Leusden, zelf bekroond als het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Het bureau meet elk jaar de loyaliteit en tevredenheid onder de verzekerden van de Nederlandse zorgverzekeraars. Voor het vierde achtereenvolgende jaar kwam DSW Zorgverzekeraar dik op één. In 2014 deed DSW een keertje niet mee, maar daarvoor kwam de in Schiedam gevestigde verzekeraar ook als topper naar voren. 
SAMR is onafhankelijk onderzoeker. De score van DSW is ruim drie keer zo hoog dan de gemiddelde score van zorgverzekeraars. Met de Net Promotor Score (NPS) wordt aangegeven in hoeverre klanten bereid zijn om hun zorgverzekeraar aan te bevelen. Het aantal promoters stijgt. Meer dan de helft van de verzekerden is promotor, bij DSW liefst 52 procent. Ze hebben vooral tienen en negens over voor hun zorgverzekeraar.  

Het oordeel over de dienstverlening is gestegen naar 8,5. DSW behaalt daarmee veruit het hoogste rapportcijfer. Verzekerden beoordelen met name het indienen van declaraties (8,7), het afhandelen ervan (8,7) en de app (8,6) bijzonder hoog. Volgens het rapport zijn DSW-verzekerden een stuk positiever over de app dan verzekerden van andere zorgverzekeraars. Daarnaast zijn verzekerden positief over de polisdocumenten (8,4), de mutatieverwerking (8,5), de internetsite (8,3) en ‘Mijn omgeving’ (8,5). 
Naast een positieve klantbeleving zijn verzekerden van DSW ook positief over de bijdrage die DSW levert aan de mens en de maatschappij. Voor DSW-verzekerden speelt het beeld van DSW een grotere en positieve rol dan bij verzekerden van andere zorgverzekeraars. Verzekerden noemen opvallend vaak dat DSW een eerlijke en sociale verzekeraar is met een positieve visie op zorg en zorgstelsel.  

‘Loyaliteit aan zorgverzekeraars zakt iets verder terug’, volgens de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2019. De NPS van alle zorgverzekeraars samen daalt, doordat de groep mensen die hun zorgverzekeraar een 4 of lager geeft groeit en de groep die een tien geeft kleiner wordt. De uitzondering daarop is DSW. De groep die DSW een 4 of lager geeft is verwaarloosbaar (minder dan één procent), terwijl het aantal mensen dat DSW een tien gaf (32 procent) explosief steeg.