Categorieën

Service

Gymnasiasten grijpen naast finaleplaats

Gymnasiasten grijpen naast finaleplaats
Onderwijs

Gymnasiasten grijpen naast finaleplaats

  • Redactie
  • 15-11-2016
  • Onderwijs
Gymnasiasten grijpen naast finaleplaats

De delegatie van het Stedelijk Gymnasium Schiedam

SCHIEDAM – Je staat voor de klas, je bent een goeie leraar. Maar moet je dan uit de kast komen als je homo, lesbienne, bi of transgender bent? Is dat noodzakelijk? Of mag je dat als leerkracht geheim houden? ’t Is tenslotte privé… of niet…  

Dit was een van de maatschappelijke vraagstukken, die aan de orde kwamen in de eerste voorronde afgelopen vrijdag van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren. Het team van het Stedelijk Gymnasium Schiedam debatteerde er lustig op los, maar moest zich van de veertig scholen in de voorronde tevreden stellen met plaats 24. 
Gastschool was het Utrechts Stedelijk Gymnasium, kampioen van vorig jaar. Er zijn nog twee voorrondes, waar nog eens tachtig scholen zich proberen te plaatsen voor de finale op zaterdag 21 januari op de Universiteit Utrecht. Per voorronde gaan de tien beste scholen door naar de finale.

Het kampioenschap wordt voor de negentiende keer op rij georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut, met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Prins Bernhard Cultuurfonds en ditmaal ook de Universiteit Utrecht, de gemeente Utrecht en StudentsPlus.

Het doel is jonge mensen aan te zetten tot zelfstandig nadenken en redeneren vanuit verschillende invalshoeken. Bij de kampioenschappen kunnen scholieren zich goed voorbereiden op de stellingen, maar pas vlak voor het debat krijgen ze te horen of ze voor- of tegenstander moeten zijn. Ook is er ter plekke een improvisatiestelling. Een stelling die vrijdag aan de orde kwam was of steunbetuigingen van beroemdheden aan politici slecht zijn voor de democratie. 
Het NK Debatteren, bedoeld voor Havo- en VWO-leerlingen uit de bovenbouw, is uitgegroeid tot de grootste parlementaire debatcompetitie voor leerlingen in Nederland. Ter voorbereiding ontvangen nagenoeg alle scholen een debattraining in de klas.
Ieder debatteam bestaat uit vier debaters. Om en om houden de voor- en tegenstanders een speech van vier minuten, waarin zij hun standpunt verdedigen. De jury beoordeelt ieders argumentatie.