Hatenboer-Water wil bemanning laten drinken 'uit de kraan'

06-12-2021 Nieuws Redactie


SCHIEDAM - Hatenboer-Water komt met een systeem om het gebruik van plastic op zee terug te brengen. Het Schiedamse bedrijf denkt er het gebruik van plastic waterflessen in de scheepvaart mee terug te kunnen dringen 'tot vrijwel nul'.

Hatenboer-Water, gevestigd op het oude Gustoterrein aan de Nieuwe Maas, heeft als een van zijn belangrijkste activiteiten de levering van water, onder meer aan boord van schepen. Ervaring leert dat veel bemanningsleden een grote voorkeur hebben in water uit plastic flesjes, ook omdat ze het drinkwater aan boord niet voldoende vertrouwen. Als een schip bunkert gaan er daarom duizenden, tienduizenden waterflessen aan boord. Om na het drinken veelal te verdwijnen in het afval. 

De waterbehandelaar uit Schiedam heeft nu een systeem uitgedacht en ontwikkeld om aan boord water te gebruiken dat niet uit plastic komt. Het omvat drie elementen: een contactloos watertappunt, een compact filtratiesysteem om schoon en smaakvol drinkwater te garanderen en herbruikbare flessen. "Elk watertappunt heeft een sensor waardoor gebruikers eenvoudig en contactloos hun fles kunnen vullen, waardoor de hygiëne gewaarborgd is. De belangrijkste onderdelen hebben sowieso een antimicrobiële bescherming die de groei van schimmels en meeldauw remt", aldus Hatenboer-Water. "Aangezien bemanningsleden aan boord door eerdere ervaringen vaak terughoudend zijn om water uit de watertanks te drinken, biedt Hatenboer-Water daarnaast on- en offline trainingen en informatie om alle bemanningsleden kennis te laten maken met de werking en veiligheid van de installaties."

Verschillende regelgevende instanties in de scheepvaart hebben ambitieuze duurzaamheidsprogramma's opgesteld. Eén daarvan is IMPA, de organisatie van inkopers in de scheepvaart. Die wil het gebruik van plastic waterflessen aan boord onder haar leden in 2025 tot nul terugbrengen. Hatenboer-Water speelt hier op in, om al eerste de scepsis bij de bemanning van schepen weg te nemen. De leverancier heeft een breed informatiepakket ontwikkeld dat reders en bemanningen handvatten geeft om zich te overtuigen van de kwaliteit van het water uit de tappunten. Indien gewenst kan Hatenboer ook trainingen geven, legt woordvoerster Cynthia Meulenkamp van het bedrijf uit.

"Door het ontwerp zijn de units gemakkelijk te onderhouden en geeft het watertappunt duidelijk aan wanneer de filterelementen moeten worden vervangen", zo stelt zij. "Tests met de eerste klanten hebben aangetoond dat bemanningsleden het systeem snel omarmen en overgaan op tapwater." Bijkomend voordeel is volgens haar dat niet meer hoeft te worden gesleept met pallets drinkwaterflessen en dat ook flink wat ruimte aan boord wordt bespaard.

De eerste schepen zijn inmiddels uitgerust met gefilterde watertappunten. "Verschillende koplopers in onze branche, zoals Wagenborg of ALP, hebben contact met ons opgenomen", vertelt Mark Knoester, collega van Meulenkamp. "Deze organisaties staan te trappelen om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en zoeken naar manieren om deze te realiseren. Toen Covid uitbrak lag de urgentie nog hoger en hebben we ons ervoor hard gemaakt om deze contactloze watertappunten met zeer goede voorfiltratie te introduceren", aldus de manager Waterkwaliteit van Hatenboer.

"Voor degenen die de waterkwaliteit van hun opslagtanks niet vertrouwen, hebben we een drie-staps filtratiesysteem toegevoegd, inclusief een omgekeerde-osmose membraan. We kunnen vooraf ook zelfs nog een risico-inventarisatie uitvoeren om alle drinkwatergerelateerde componenten te helpen verbeteren." Samen moeten ze zorgen voor het lekkere water aan boord dat de matrozen aan boord en anderen willen drinken, besparingen die de bedrijven willen boeken, en minder verspilling van plastic.



Gerelateerd