Categorieën

Service

Hollandtunnel komt op 550 robuuste heipalen

Hollandtunnel komt op 550 robuuste heipalen
Nieuws

Hollandtunnel komt op 550 robuuste heipalen

  • Kor Kegel
  • 03-10-2019
  • Nieuws
Hollandtunnel komt op 550 robuuste heipalen

Toekomstbeeld: hier gaat de A24 in noordwaartse richting de Hollandtunnel in. Rechts de situering van de Wijnboerderij aan de Zuidbuurt 40

VLAARDINGEN - Aan de Vlaardingse kant van de Blankenburgverbinding gaat volgende week de bouw van de Hollandtunnel van start. Deze landtunnel krijgt een lengte van 510 meter en zal rusten op 550 heipalen van 45 centimeter doorsnee, tweemaal zo dik als heipalen die in de woningbouw worden gebruikt. Dat heeft te maken met de bodemstructuur van het veenweidelandschap in de Zuidbuurt, zoals het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis heet.  

De Hollandtunnel komt te liggen op een afstand van 1,1 kilometer van de Blankenburgtunnel (officieel: Maasdeltatunnel) onder Het Scheur. De Hollandtunnel loopt rakelings langs de wijnboerderij van de Zuidbuurt, maar komt in een verdiepte ligging, zes meter onder de zeespiegel en in de eindfase voorzien van een overkapping die één à twee meter boven het maaiveld uitsteekt. 

De Hollandtunnel gaat onder de Hoekse Lijn door. Hiertoe werd vorig jaar al een viaduct onder de nieuwe metrolijn tussen Schiedam en Hoek van Holland gebouwd. Dit voorjaar werd het tunneldek in de spoordijk geschoven. In feite was dit de echte start van de bouw van de Hollandtunnel. In 2020 zal het eerste stukje van de tunnel bij de Hoekse Lijn gereed zijn.  

Aanvankelijk was voor deze tunnel de naam Aalkeettunnel bedacht, omdat dit deel van de Zuidbuurt bestaat uit de Aalkeet-Binnenpolder. Maar op dinsdag 31 oktober 2017 koos de gemeente Vlaardingen voor de naam Hollandtunnel. Die dag koos Vlaardingen ook voor de naam Maasdeltatunnel in plaats van Blankenburgtunnel, een naam die al dertig jaar gehanteerd was. Uit de regio kwamen bezwaren tegen de naamsverandering.

De Blankenburgverbinding is hetzelfde als de A24, die in 2024 Neerlands nieuwste rijksweg zal zijn. De A24 verbindt de A15 bij Rozenburg met de A20 bij Vlaardingen. De verwachting is dat er in 2030 per etmaal tussen de 74.000 en 97.000 voertuigen tussen Rozenburg en Vlaardingen rijden en dat de tolheffing dan is opgeheven.