Jaarverslag RET: 'Zitten op 75 tot 80 procent van vóór Corona'
Nu de Coronamaatregelen zijn afgeschaald en de samenleving is heropend, kan ook de RET uit de crisismodus; foto: RET
REGIO - Het jaarverslag van de RET over 2021 ligt er.
Er waren vorig jaar 99 miljoen instappers, dat is vier procent meer ten opzichte van 2020 maar 44 procent minder dan in 2019. Er zijn 533 miljoen reizigerskilometers gemaakt, dat is zes procent meer ten opzichte van 2020 en 42 minder dan in 2019. Het nettoresultaat is één komma twee miljoen euro. De totale opbrengsten bedroegen 477 miljoen euro, tegen € 470 miljoen euro in 2020. De opbrengsten uit kaartverkoop bedroegen 150 miljoen euro, een stijging van vijf miljoen euro ten opzichte van 2020. Overige inkomsten waren 327 miljoen euro.
In 2021 ontving de RET vanuit het Rijk noodsteun in de vorm van een beschikbaarheidsvergoeding ter waarde van 70,1 miljoen euro, vorig jaar 71,2 miljoen euro. Deze tegemoetkoming kreeg de RET om de doorlopende kosten in combinatie met het dalende aantal reizigers ten gevolge van Corona te compenseren.
Algemeen directeur Maurice Unck: “Van een stabiel bedrijf veranderden we door de Coronacrisis in een organisatie in crisisstand. Dat heeft veel gevraagd van reizigers en collega’s. Dit jaar gaan we op zoek naar een nieuw evenwicht. We verwachten dat de terugkeer van reizigers en gerichte overheidssteun ons klaarstomen om weer te groeien en bij te dragen aan de verstedelijking en de klimaatopgave.”
In 2021 werden de gevolgen van de Coronacrisis voor reizigers en RET-medewerkers tastbaar. Unck: “We moesten moeilijke keuzes maken: we schaalden de dienstregeling van bus, tram en metro af en op twee tramlijnen rijden we niet meer standaard met conducteurs. Daarnaast bereidden we de krimp van ons team servicemedewerkers voor. Noodgedwongen, buitengewoon pijnlijke maatregelen die we liever niet namen.”
Corona speelde ook een rol in een andere uitdaging voor de RET in 2021: een tekort aan inzetbare voertuigen om de metrodienstregeling volledig te kunnen rijden. Inmiddels zit er dankzij een nieuw verbeterprogramma een stijgende lijn in het aantal beschikbare metrovoertuigen.
Nu de Coronamaatregelen zijn afgeschaald en de samenleving is heropend, kan ook de RET uit de crisismodus. “Al sinds het begin van de pandemie bewegen we mee met de samenleving”, stelt Unck. “Dat zie je terug in de reizigerscijfers: we zitten nu op 75-80 procent van vóór corona en verwachten dat dit percentage in de loop van 2022 verder toeneemt.”
Daarnaast staan er voor dit jaar nieuwe mijlpalen op stapel, zoals de verlenging van metrolijn B naar het metrostation aan zee bij Hoek van Holland Strand, de instroom van 42 nieuwe zero emissie bussen en de invoering van nieuwe betaalvormen.
Unck benadrukt dat de rekenmodellen erop wijzen dat het grootstedelijke OV ondanks blijvende Corona-effecten de reizigersaantallen van begin 2020 weer zal bereiken en vervolgens zal overtreffen. “In de Randstad wordt de komende tien jaar ongeveer de helft van de nieuwe woningen in Nederland bijgebouwd. Die half miljoen woningen, de schaarser wordende ruimte in de stad en de urgentie van de klimaatopgave maken dat er steeds meer mensen bij de RET zullen instappen.”
Daarom drukt de RET-directeur beleidsmakers op het hart om het OV nu niet te laten vallen. “Als OV-bedrijven hebben we een paar jaar nodig om te herstellen van Corona. We hebben er vertrouwen in dat de reizigersaantallen weer zullen groeien en het financiële gat elk jaar kleiner wordt. Maar in deze overbruggingsfase hebben we nog steun nodig, ook na dit jaar. Bezuinigen is zinloos, want we hebben de mensen en het materieel van nu al snel weer nodig. Daarom roep ik Rijk en regio op om met een gericht financieel vangnet te komen en niet verder te bezuinigen op sociale veiligheid.