Minister geeft aftrap nieuwe rijksweg

17-09-2018 Nieuws Kor Kegel

Cora van Nieuwenhuizen bediende de joystick van een graafmachine om heel voorzichtig het zand op een berg te kiepen; foto: C.P.S. Fotografie - de foto's hieronder zijn van Flashphoto

VLAARDINGEN – Cora van Nieuwenhuizen heeft vanochtend in Rozenburg en in Vlaardingen de officiële aftrap gegeven voor de aanleg van de A24. “Nederland krijgt er een snelweg bij”, zei de minister van Infrastructuur en Waterstaat in het Educatief Informatie Centrum (EIC) op de Landtong Rozenburg. 

Daar knipte ze een strik door, waardoor een plattegrond van de Blankenburgverbinding tevoorschijn kwam. Dat is de andere naam voor de A24. Een uur later zei ze aan de overzijde van Het Scheur dat de A24 de ‘missing link’ in het wegennet in dit deel van Nederland is. Ze sprak in het (inmiddels gesloten, maar voor de gelegenheid weer even geopende) restaurant in het Oeverbos Vlaardingen.

Samen met de Vlaardingse burgemeester Annemiek Jetten, de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen en Jasper Kuipers van Staatsbosbeheer onthulde minister Van Nieuwenhuizen een maquette van Nieuw Waterland, een omvangrijk project dat in de Vlaardingse Zuidbuurt en Rozenburg-Oost natuurcompensatie waarborgt, zodat de schade van de A24 aan de rust en het landschap beperkt blijft en er zelfs is van een impuls voor een aantrekkelijker landschap, waaronder een beter ingericht Oeverbos Lickebaert. Kuipers, manager bestuurlijke samenwerking van Staatsbosbeheer, opende symbolisch de herinrichting van de oostzijde van het Oeverbos.  

Daarna gaf Van Nieuwenhuizen het officiële startsein voor de aanleg van de A24. Ze deed dat door met een graafmachine het ‘eerste zand’ te storten voor de fundering. Vervolgens werd ze omringd door de in oranje pakken gestoken werknemers van aannemerscombinatie Baak, die niet alleen de bouw gaat realiseren, maar na de oplevering in 2024 ook minstens twintig jaar het beheer en onderhoud aan de A24 uitvoert. “Deze mensen gaan het karwei klaren”, zei de minister van I & W. “Wat een feest om zo veel mensen te zien staan die ermee aan de slag gaan! Ze zullen het mooi op tijd in 2024 klaar krijgen, want het mag natuurlijk niet zo zijn dat de A24 pas in 2025 voltooid is…”  

De A24 zal de A20 bij Vlaardingen verbinden met de A15 bij Rozenburg. De route is voornamelijk bekend geworden als Blankenburgtunnel, maar het gaat niet alleen om de tunnel onder Het Scheur, maar ook om een stuk rijksweg door de Zuidbuurt van Vlaardingen en om een stuk rijksweg parallel aan de Botlekweg bij Rozenburg, inclusief de aansluitingen op de A20 en de A15. 

De A24 loopt in de Zuidbuurt verdiept langs de Krabbeplas en gaat dan een 510 meter lange landtunnel in, de Hollandtunnel, om dan weer even boven de grond te komen, voordat hij de tunnel onder Het Scheur in gaat. Bij Rozenburg komt er een knooppunt naar de A15.  

Minister Van Nieuwenhuizen noemt de A24 belangrijk voor een betere doorstroming van het verkeer in de grootste haven van Europa. Het verkeer op de linker- en rechteroevers van de Nieuwe Maas, Het Scheur en de Nieuwe Waterweg krijgen er een keuzemogelijkheid bij om aan de overzijde te komen, naast de Van Brienenoordbrug, de Willemsbrug, de Erasmusbrug, de Maastunnel, de Beneluxtunnel en de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Vooral weggebruikers op en ten westen van de A4 zullen voor de A24 kiezen (Westland, Voorne-Putten, Zeeland). 

Minister Van Nieuwenhuizen: “Met deze nieuwe rijksweg verbeteren we de bereikbaarheid van de grootste haven van Europa en onze industrie. Hierdoor neemt de drukte op de A15 en de Benelux-corridor af en worden ook de wegen in en om de stad minder zwaar belast. We investeren in een cruciaal stuk infrastructuur en dat is in een regio waar zo veel mensen werken en wonen hard nodig.” 

Voorlopig gaat de nieuwe rijksweg 1,2 miljard euro kosten. Aannemerscombinatie Baak is aan Vlaardingse en Rozenburgse zijde al duidelijk zichtbaar met de voorbereidingen begonnen, maar maandag was dus het officiële startsein, aan beide zijden van Het Scheur, zoals de rivier tussen de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg officieel heet.

Voor de versterking van de kwaliteit van de omgeving van de snelweg (het plan Nieuw Waterland) trekken de rijksoverheid, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en andere partners 51 miljoen euro uit. Een deel van de aanleg van de A24 wordt uit tol betaald. Het gaat om 316 miljoen euro, waarbij wettelijk is vastgelegd dat de tolheffing tijdelijk is en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is.

Bekijk de foto's
Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date