Nee hoor, parkeerschijf kost de gemeente geld

29-06-2019 Nieuws Kor Kegel

Gerhard de Kok krijgt als antwoord dat een blauwe zone bij de apotheek aan de 's-Gravelandseweg niet kan

SCHIEDAM – Het leek een simpel en sympathiek idee. Veelschrijver Gerhard de Kok had bij het gemeentebestuur de suggestie neergelegd om bij apotheek Centrum aan de ’s-Gravelandseweg 806 een blauwe zone in te stellen. “Een prachtige en mooie sociale gedachte”, schreef hij, om vrij parkeren voor dertig minuten mogelijk te maken door het automobilisten toe te staan de parkeerschijf te gebruiken.  

Schiedammers met een kleine beurs, die bij de apotheek hun medicijnen moeten ophalen, zullen er enig voordeel van ondervinden zonder dat het anderen of de gemeente schaadt. ‘Uit sociaal oogpunt’ zou het gemeentebestuur de introductie van de parkeerschijf kunnen introduceren van de ene hoek tot de andere hoek op het stukje ’s-Gravelandseweg waar de apotheek zich bevindt. Dat was het idee van Gerhard de Kok.  

Maar hij krijgt een negatieve respons. Burgemeester en wethouders van Schiedam reageren: “Volgens huidig parkeerbeleid is het uitgangspunt dat de parkeerder betaalt voor het parkeren. De blauwe zone past niet in dit beleid. In gebieden waar behoefte is aan regulering is daarom gekozen voor betaald parkeren. De ‘s-Gravelandseweg ligt nu in het betaald-parkeergebied. Invoeren van een blauwe zone in dit gebied zal leiden tot verwarring bij bezoekers, omdat er dan twee regimes door elkaar gaan lopen.”

Een voordeel van een blauwe zone is dat bezoekers kosteloos kort kunnen parkeren, dat beaamt het college van B & W wel. “Echter, er zijn ook nadelen. De gemeente moet voor het inrichten, in standhouden en handhaven van de blauwe zone kosten maken. De opbrengsten van de handhaving gaan echter naar het rijk en kunnen niet als dekking van de handhavingskosten dienen.”

Maar je weet nooit… “Dit jaar wordt er gewerkt aan een nieuwe mobiliteitsvisie”, zegt het college, “die in het voorjaar van 2020 door de gemeenteraad zal worden vastgesteld. De mogelijkheden tot gereguleerd parkeren en de gehanteerde tarieven zullen dan ook onderzocht worden. In plaats van een blauwe zone kan het kort parkeren tegen een laag tarief in bepaalde winkelstraten of winkelgebieden ook een optie zijn.”