Nieuw Waterland zet A24 in een natuurrijke context

17-09-2018 Nieuws Kor Kegel

De Vlaardingse burgemeester Annemiek Jetten, minister Cora van Nieuwenhuizen en de Rotterdamse wethouder Barbara Kathmann staan in de oranje werkkleding van aannemerscombinatie BAAK die de A24 gaat aanleggen. Op de foto ook andere vertegenwoordigers van verschillende overheden, onder wie Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam, gedeputeerde Floor Vermeulen en hoogheemraad Marcel Houtzagers. Achter hen de graafmachine waarmee het 'eerste zand' voor de A24 werd gestort. Aan de overkant van Het Scheur ligt Rozenburg. Foto: C.P.S. Foto

VLAARDINGEN – Het Wonder van Vlaardingen, noemt Floor Vermeulen. De gedeputeerde voor verkeer en vervoer in Zuid-Holland vindt het opmerkelijk dat vandaag, de dag van het startsein voor de A24 tussen Vlaardingen en Rozenburg, de eerste positieve effecten al zichtbaar zijn.

Vandaag opende Staatsbosbeheer namelijk het nieuw en beter ingerichte oostelijke deel van het Oeverbos Lickebaert. Maar ook lanceerde gedeputeerde Vermeulen het kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland. Het is een pakket aan maatregelen voor natuur, water en recreatie. De herinrichting van het Oeverbos Lickebaert is onderdeel van Nieuw Waterland. 

Floor Vermeulen: “Op allerlei fronten wordt keihard gewekt aan het betrouwbaarder maken van de Zuid-Hollandse infrastructuur. De aanleg van de Blankenburgverbinding vormt een goed voorbeeld. We doen daarbij veel meer dan tunnels bouwen en asfalt draaien. Onder de vlag Nieuw Waterland vergroten we rond Vlaardingen, Maassluis en Rozenburg het aanbod en de kwaliteit van de recreatievoorzieningen.”

Tussen de A24 en het dorp Rozenburg komt een nieuw park, waardoor de Groene Gordel van Rozenburg behouden blijft. De Vlaardingse burgemeester Annemiek Jetten refereerde vanochtend aan verbeteringen in de Zuidbuurt. Daar krijgen de Rietputten een impuls en wordt blauwalg in de Krabbeplas bestreden door schoon water van rioolwaterzuivering De Groote Lucht, dat dankzij een Waterharmonica in een moerasachtige structuur aan natuurlijke kwaliteit wint. Dit project, SCHOON, is eveneens onderdeel van Nieuw Waterland. 
Nieuwe fietspaden zorgen voor een goede ontsluiting. In het stedelijk gebied krijgen autowegen een geluidsarm wegdek. Vermeulen: “Zo geven we de komende jaren een kwaliteitsimpuls aan de directe omgeving van de Rotterdamse haven en versterken we het vestigingsklimaat.”

De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, ging er in haar toespraak niet aan voorbij dat er ook tegenstanders van de A24 zijn. “De weg is een belangrijke schakel en verbetert niet alleen de mobiliteit, maar ook de veiligheid van de Rozenburgers. Toch kan het altijd gebeuren dat een project dat op macroniveau belangrijk is, op microniveau pijn kan doen. De samenwerking van verschillende partijen aan Nieuw Waterland laat zien dat er toch ook op microniveau veel voordelen kunnen zijn.” 
Burgemeester Jetten onderstreepte dat het programma Nieuw Waterland in de hand heeft gewerkt dat de gemeente Vlaardingen, voorheen tegenstander van de Blankenburgtunnel, de toekomst toch met vertrouwen tegemoet kan zien.  

Ronald Paul, topman van het Havenbedrijf Rotterdam, zei dat de A24 de verkeersdruk op andere snelwegen vermindert. “Dagelijks in de file staan kost geld. Dagelijkse files zijn niet goed voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. En die haven draagt wel 21 miljard euro bij aan het Bruto Nationaal Product. Ik zal in 2024 tevreden zijn als de A24 binnen het budget en op tijd is opgeleverd en de congestie op de Rotterdamse Ruit vermindert.”

Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »


Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date