Nu tram meer dan ooit nodig is, wordt'ie zowat afgeschaft

10-04-2022 Nieuws Han van der Horst


COLUMN - De Metropoolregio  – een bestuurlijke instantie met veel macht over het openbaar vervoer – zit in een afgesloten gebouw op de Westersingel in Rotterdam. Wie daar werken, moeten zich wel kluizenaars voelen. En dat ook geworden zijn, als je afgaat op de productie. Zo ligt er nu een plan om de RET verder uit te kleden. Dat lees je er niet aan af als je alleen de inleiding van het document bekijkt, maar wie het bureaucratenjargon helemaal heeft doorgeworsteld en dan nog bij kennis is, ontdekt dat er een voorkeur wordt uitgesproken voor een gedeeltelijke ontmanteling van het tramnet. Daar zal ook lijn 21 naar Woudhoek het slachtoffer van worden.

Het openbaar vervoer in Schiedam is de afgelopen decennia alleen maar slechter geworden. Grote delen van de stad kennen in de avond en op zondagen geen bus meer. Als er nog wel wat rijdt, is dat met grote tussenpozen. Het is over het algemeen verstandig het internet te raadplegen voor je naar de halte loopt. 

Lijn 21 was al gedegradeerd tot een soort aanvulling op tram 24, die alleen nog maar overdag reed. Nu wil de Metropoolregio hem helemaal liquideren. 

Wanneer doet dat wereldvreemde stelletje op de Westersingel dat? Dat doet het juist als we te maken krijgen met een structurele verhoging van de energieprijzen. Geloof niet in de praatjes dat dit allemaal tijdelijk is. Dit blijft zo. We gaan met zijn allen een periode van verarming tegemoet en hoge prijzen voor gas, licht en brandstoffen. Als we werkelijk binnen afzienbare tijd los willen komen van gas en olie uit Rusland, moeten we bovendien zuinig zijn met energie. Een fijnmazig frequent net van openbaar vervoer is dan de meest efficiënte manier van mobiliteit. Juist nu deze nood aan de man komt, stelt de Metropoolregio voor het openbaar vervoer verder in te krimpen. Nu de tram meer dan ooit nodig is, wordt hij zo half en half afgeschaft.


Gerelateerd