Nulmeting loopt

13-06-2020 Nieuws Redactie

Richard Abbenhuis (l) en Ron Maas van Sensornet; selfie


ROTTERDAM – Sinds gisteren loopt de ‘nulmeting’ van geluid en luchtvervuiling zoals die door de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast op touw is gezet.

De bewoners rond het vliegveld in Rotterdam, verenigd in de BTV, begonnen afgelopen maandag een crowdfundingsactie. Daarmee wilden ze dertienduizend euro bij elkaar krijgen, nodig om de nulmeting te kunnenn gaan doen. Sinds eergisteren is dat doel bereikt, de teller staat nu om 13.730 euro, bij elkaar gebracht door 589 donateurs.

De BTV had al een voorschotje genomen op het succes van de actie, had wat eigen middelen als buffer en zodoende kon gisteren al het bedrijf Sensornet een eerste meetpunt installeren. Dat gebeurde in Schiebroek. Het gaat om een punt met drie meters: voor geluid, fijnstof en ultrafijnstof. En de metingen lopen dus.

Richard Abbenhuis, adviseur van de BTV, organiseerde de crowdfunding en gaf opdracht aan Sensornet. Hij had haast, want voor een nulmeting was het belangrijk dat deze begon voor het grote commerciële vliegverkeer weer op gang komt. Op 18 juni gaat Transavia vanaf Rotterdam weer vliegen naar vakantiebestemmingen, in eerste instantie met een tiental vluchten per dag. “We blijven net zo lang meten tot de dienstregeling volledig is hervat”, aldus Abbenhuis. Plus nog enige weken daarna, om een zuiver beeld te krijgen.

Tegen die tijd zullen er een vijftig tot zestig commerciële vluchten per dag op Zestienhoven te noteren zijn. Als tenminste het vliegverkeer van voor de Coronacrisis in volle omvang terugkeert.

De BTV wil graag een nulmeting. "Er is al vele jaren gesteggel over de vervuiling en het lawaai dat de luchtvaart veroorzaakt. De Schipholgroup zegt A, de milieukundigen zeggen B, de actievoerders zeggen C en de KLM zegt dan weer D", zo liet de BTV weten aan transportminister Cora van Nieuwenhuizen, toen de organisatie in maart voor het eerst voor een nulmeting pleitte. "Nu de luchtvaart vrijwel geheel uitvalt, kunnen er metingen worden gedaan.”

Maar het ministerie gaf nul op het rekest, en de provincie die daarop werd bevraagd, hield de BTV aan het lijntje, aldus Abbenhuis nu. “Er is een extra ultrafijnstofmeter neergezet bij een bestaand meetpunt langs de A13. Maar dat is achter de geluidswal, bij een hoge flat in Overschie...” Hij verwacht er geen zinnige resultaten van.

Dat geldt in feite ook voor de al langer bestaande meetpunten, zoals op de Nachtegaallaan en Kasteelweg in Schiedam. Daarom is de test niet alleen belangrijk om een beginstand op te meten, maar ook om gaandeweg een goed idee te krijgen van de echte belasting met geluid en vuile lucht van de woonwijken rond Zestienhoven. “Je hoeft maar naar de serene rust nu te kijken om te weten wat een wereld van verschil het vliegverkeer maakt”, aldus Abbenhuis.

Hij wil op termijn nog andere meetpunten, dicht bij dit eerste plaatsen, om een zuiverder meting te krijgen. “Het schijnt dat als je in een soort driehoek van punten meet, het beeld beter wordt.” Op korte termijn ontbrak echter de mogelijkheid om behalve de eerste set, meer geijkte apparatuur te plaatsen. Maar de twee nieuwe meetpunten zijn al gefinancierd uit de actie. Het feit dat dat zo snel gelukt is bewijst Abbenhuis dat velen bezorgd zijn om de overlast, en met name de gezondheid van de mensen rond het vliegveld. Dat zal nodig zijn, zo verwacht hij, of effectief een vuist te kunnen maken tegen de steeds maar aanhoudende groeiplannen van de luchthaven.

PS. Na eerste plaatsing is een zin in de laatste alinea aangepast.

Bekijk de foto's


Gerelateerd