Olieramp Bow Jubail ontluistert veilig 2018

08-01-2019 Nieuws Kor Kegel

In juni lekte 220.000 liter stookolie weg uit de Noose olietanker Bow Jubail

SCHIEDAM – Tot in Schiedam en de Merwehaven spoelde olie aan na de botsing van de Bow Jubail met een aanlegsteiger in de 3e Petroleumhaven tegenover de Vlaardingse Koggehaven, aan de overzijde van Het Scheur. De olieramp besmeurde honderden meeuwen, zwanen en andere vogels, zelfs zeehondjes, alsmede de oevers van Het Scheur en de Nieuwe Waterweg. Maar door het wisselend tij kwam er ook olie aan de Maasboulevard terecht.  

De ramp met de Noorse olietanker is ontluisterend voor de veiligheid in de Rotterdamse haven, erkent het Havenbedrijf Rotterdam NV bij de presentatie van de jaarcijfers. De olieramp leverde grote milieuschade op, die echter dankzij de inzet van honderden vrijwilligers kon worden beperkt. Menigeen ontfermde zich over de besmeurde dieren, die anders een gewisse dood waren gestorven.  

De Rotterdamse haven kende vorig jaar nog vier ernstige incidenten: een watertaxi botste op een sloep met passagiers, er zonk een pleziervaartuig, een patrouillevaartuig liep aan de grond tijdens een proefvaart en er raakte een vlet klem tussen wal en schip. 
De andere 113 ongevallen in de Rotterdamse haven vielen hierbij in het niet, maar 118 ongelukken zijn er 118 te veel, vindt havenmeester René de Vries. Hij zei dat vandaag bij het World Port Center op de Kop van Zuid in Rotterdam. Het totale aantal ongelukken was elf minder dan in 2017.  

Vorig jaar arriveerden 29.475 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er 171 minder dan in 2017 en 39 meer dan in 2013. Er waren afgelopen jaar veertien ongelukken waarbij de pleziervaart betroken was en dat vindt de havenmeester ‘rijkelijk veel’. Daarom gaat het Havenbedrijf Rotterdam intensiever controleren op goed vaargedrag. “We gaan de gemeente helpen met het waarmaken van haar ambitie om meer te profiteren van de ligging aan het water en de recreatie- en passagiersvaart te promoten. Maar varen doe je wel samen. De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen en als havenmeester draag ik daar graag aan bij. De stad, de rivier en de scheepvaart moeten naast elkaar kunnen bestaan. Voor het Havenbedrijf is daarbij de veiligheid van primair belang.”  

De havenmeester heeft conclusies getrokken uit een nieuwe risicobeoordeling. De regelgeving voor snelheidsbeperking langs de oever en bij in- en uitvaren van havens moet beter op het netvlies van de vaarweggebruikers komen en het Havenbedrijf moet intensiever controleren op vaargedrag. Het gaat om basale regels als op elkaar letten, rekening houden met elkaar, netjes varen, recht oversteken, duidelijk zijn en uiteraard voldoen aan de verkeersregels.

Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date