Categorieën

Service

Onder eresaluut wordt 716 uitgewuifd op weg naar Franse kust

Onder eresaluut wordt 716 uitgewuifd op weg naar Franse kust
Nieuws

Onder eresaluut wordt 716 uitgewuifd op weg naar Franse kust

  • Ingezonden/Dirk Allewelt
  • 20-07-2021
  • Nieuws
Onder eresaluut wordt 716 uitgewuifd op weg naar Franse kust

INGEZONDEN - De drijvende kraan 716 is nu twee dagen onderweg van Runcorn (regio Manchester) naar Newcastle on Tyne. Samen met de zeesleper GT Victory heeft 'the 250 ton crane' vannacht het Kanaal bereikt. "Samen koersen ze richting Calais aan de Franse kust", meldt Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto. Hij brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd gebouwd.

Eerdere verslagen zijn hier  en hier te vinden.

"In de sluis van Eastham aangekomen werden de rivierslepers losgekoppeld en werden twee zeeslepers aangehaakt om de 716 uit de sluis te slepen en op de stroming richting zee te zetten. De rivier Mersey en het Manchester Ship Canal lopen evenwijdig aan elkaar. Het 35 kilometer lange kanaal, dat rond 1880 gegraven is, verbindt de stad Manchester, dat een stuk landinwaarts ligt, met de rivier Mersey bij Liverpool. Op deze wijze had de stad Manchester een verbinding met zee. Om het water op peil te houden - want de Mersey is sterk onderhevig aan eb en vloed - werden de sluizen bij Eastham gebouwd. Dat was ook de reden voor de Manchester Ship Canal Co om de 716 te laten bouwen. De kraan was nodig om de vele sluisdeuren in het kanaal en aanverwante kanalen er met regelmaat uit te tillen voor onderhoud.

De aan de achtersteven aangehaakte zeesleper ‘VB Sandon’ haakte af na een paar kilometer, toen de 716 stabiel in de vaargeul voer. Na het verlaten van de sluis bij Eastham, dat onder de rook van Liverpool ligt, stoomde het gelegenheidskonvooi richting de Waterfront van Liverpool. Daar aangekomen werd aan de oude kraan een eresaluut gegeven door middel van een waterboog. Uitgewuifd door honderden liefhebbers* van de met veel vlaggen opgemaakte kraan, bereikte het konvooi rond zes uur 's middags de Ierse Zee. Vandaar volgde de sleep nog enige tijd een westelijke koers richting Ierland om de grote windmolenparken voor de kust van Liverpool te omzeilen. Later op de avond kon men een zuidelijke koers gaan volgen op een overigens spiegelgladde Ierse Zee. De weersomstandigheden waren onveranderd goed te noemen. Volgens de kapitein van de zeesleper verloopt de sleep met de oude kraan zeer soepel. Voorlopig hebben de vijf bemanningsleden aan boord van de zeesleper ‘geen kind’ aan de 716, evenals de runners (speciaal personeel), die de sleep vanaf de kraan in de gaten houden en begeleiden. 

Afgelopen nacht heeft men al de zuid-westpunt (Land's End) van Engeland gerond en koers gezet op weg naar Calais aan de Franse Kust. Door het prima weer is de zee rustig en kan de sleep een constante vaart aanhouden van bijna zes knopen (ongeveer twaalf kilometer per uur), wat voor een sleep op zee redelijk snel is. Hoe de weersomstandigheden zich de komende dagen zullen gaan ontwikkelen is wat onzeker, alhoewel het weer in het Kanaal op dit moment goed te noemen is. De aankomst in Newcastle staat gepland voor zondag 25 juli. 


* Door het grote aantal belangstellenden langs de route zijn vele foto's en films gemaakt en aan ons doorgestuurd. Een greep uit dat aanbod kunt u zien op de speciaal ingerichte pagina op site van Werf Gusto (https://werf-gusto.com/?page_id=34402)