Categorieën

Service

Overslag in Rotterdam groeit hard door

Overslag in Rotterdam groeit hard door
Nieuws

Overslag in Rotterdam groeit hard door

  • Redactie
  • 23-10-2021
  • Nieuws
Overslag in Rotterdam groeit hard door

SCHIEDAM - De overslag in de haven van Rotterdam is in het derde kwartaal met 14,6 procent gegroeid ten opzichte van de zomer van 2020. Er werden in juli, augustus en september zelfs meer containers behandeld dan in de zomer van 2019 en daarvoor.

Het totale goederenvolume dat door de haven ging groeide tot 118,5 miljoen ton, zo maakte het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) bekend. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de overslag in totaal 350,1 miljoen ton, een stijging van 8,6 procent ten opzichte van 2020.

Volgens topman Allard Castelein blijkt uit de cijfers dat economie in West-Europa verder groeit. "Vorig jaar zat de hele wereld in lockdown vanwege de Coronapandemie. Nu draaien fabrieken, ondernemingen en logistiek weer op volle toeren om aan de toegenomen vraag te voldoen." Maar die groei is volgens Castelein niet vanzelfsprekend. "De mate waarin de groei doorzet is mede afhankelijk van het tempo waarin nijpende schaarste in sommige schakels van de logistieke keten kan worden verminderd." Hij doelt daarbij met name op het vervoer in containers. Die markt kampt met een tekort aan laaddozen en capaciteit op schepen; die zorgen ervoor dat tarief fors zijn opgelopen.

Nagenoeg alle segmenten in de haven lieten groei zien. Uitschieters zijn de overslag van steenkool (+48%, 17,4 miljoen ton), ijzererts en schroot (+42%, 22,9 miljoen ton), biomassa (+18,7%) en minerale olieproducten (+13,5%, 48,4 miljoen ton).

De containeroverslag groeide in eenheden met bijna acht procent tot 11,5 miljoen teu (de kleine van de twee standaard containermaten) en in gewicht met vier procent tot 116,9 miljoen ton. "Consumenten besteden volop en de economie herstelt van de Coronadip in 2020 met volumes die hoger liggen dan in 2019. Door deze sterke vraag, gecombineerd met de verschillende disrupties (Suez, Corona-uitbraken in Chinese havens) die hebben plaatsgevonden in 2021, blijft de druk op de logistieke keten hoog. Dit zorgde ook voor aanhoudend hoge transportprijzen."