Realisatie onderwaterbeton en damwanden

25-08-2022 Nieuws Redactie

Er komen allerlei werkzaamheden aan; foto: Rijkswaterstaat


REGIO - Zowel voor de toerit van de Hollandtunnel als die van de Maasdeltatunnel (samen bekend als de 'Blankenburgtunnel') in Vlaardingen voert Rijkswaterstaat de komende tijd de nodige werkzaamheden uit.

Op 30 augustus start Rijkswaterstaat met het storten van het laatste onderwaterbeton voor de Hollandtunnel. Vanaf 1 september trilt Rijkswaterstaat in drie weken de laatste stalen damwandplanken voor de toerit van de Maasdeltatunnel in de grond. De werkzaamheden hiervoor gaan ongeveer vanaf zeven uur ’s ochtends een uur tot ruim een uur aaneengesloten door. Een onderbreking van het werk is niet mogelijk, omdat dat tot een lekkage van de vloer kan leiden. Voor de vloer is ongeveer zesduizend m3 beton nodig. Met grote pompen stort Rijkswaterstaat het beton via een buis tot onderin de bouwkuip. Het storten van het onderwaterbeton zorgt voor geluid in de omgeving.

Tussen de Hoekse Lijn en de Maassluissedijk is de toerit van de Maasdeltatunnel. De wanden van de toerit maakt Rijkswaterstaat met damwanden. Een groot deel van de stalen damwandplanken hebben is al aangebracht.

Vanaf 1 september trilt Rijkswaterstaat de laatste damwanden voor de toerit in de grond. Deze werkzaamheden duren twee tot drie weken. Zodra de wanden in de grond zitten, start Rijkswaterstaat met het grond- en betonwerk voor de bouw van de vloer en de wanden. Deze werkzaamheden gaan door tot medio 2023.

De werkzaamheden voor de toerit van de Maasdeltatunnel voert Rijkswaterstaat uit van maandag tot en met vrijdag tussen zeven uur ’s ochtends en zeven uur ‘s avonds. Het aanbrengen van heipalen en damwanden zorgt voor veel geluid in de omgeving. De betonwerkzaamheden geven minder overlast, volgens Rijkswaterstaat.



Gerelateerd