RET-directeur: metro tussen Schiedam en Delft
- Redactie
- 28-10-2017
- Wonen
Door treinsporen om te bouwen tot lightrail en waar nodig extra sporen toe te voegen, kan er een metroverbinding tussen Den Haag, Delft, Schiedam. Rotterdam en Dordrecht worden gemaakt. Dan kunnen bijvoorbeeld Sparta en de Van Nelle Fabriek en ook het toekomstige Feyenoord City rondom de nieuwe Kuip, een eigen ov-station krijgen.
Het is wel een plan voor de lange termijn, zo benadrukt Unck, die een half jaartje geleden aan de slag ging bij de RET. "Zou je er nu groen licht voor geven, dan duurt het zeker nog tien jaar voor de ombouw van trein naar lightrail helemaal klaar is." Ook de kosten zijn fors. Uit een eerste studie blijkt dat verdubbeling van het baanvak tussen Delft-Zuid en Schiedam zo'n 280 miljoen euro kost, aldus Unck. Met de ombouw tot lightrail is nog eens 700 miljoen gemoeid.
Unck probeert in Den Haag de middelen los te weken. Volgens hem zitten er 'wat openingen' in het nieuwe regeerakkoord. "De komende vier jaar wordt twee miljard euro uitgetrokken voor het openbaar vervoer in heel Nederland."