Categorieën

Service

RET koopt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL

RET koopt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL
Nieuws

RET koopt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL

  • Redactie
  • 13-07-2018
  • Nieuws
RET koopt 55 e-bussen en laadpalen bij VDL
ROTTERDAM - De RET koopt 55 elektrische bussen bij VDL. De busbouwer levert ook de bijbehorende laadpalen.
 
De bussen moeten eind volgend jaar gaan rijden in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Daar komen ook de laadpalen te staan. Waar die komen moet nog worden vastgesteld.

Het openbaarvervoerbedrijf zet naar eigen zeggen met de aanschaf een belangrijke stap in de verduurzaming van zijn busvloot. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Met de voorlopige gunning (aan VDL -red.) komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij." Unck kondigt aan dat de RET behalve deze gunning ook van plan is opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. "De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen."

De provincies, de Rijksoverheid en de vervoersregio’s hebben eerder al vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

De transitie naar honderd procent emissieloze bussen pakt de RET gefaseerd aan: 55 bussen in 2019, 50 bussen in 2021, 50 bussen in 2024 en de laatste 110 bussen in 2029. Unck: “Technologie op het gebied van elektrisch rijden ontwikkelt zich razendsnel. Omdat we steeds gebruik willen kunnen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode." Deze loopt van 2019 tot 2034.

De 55 bussen vertrekken elke ochtend - zo is de bedoeling - met een volgeladen batterij vanaf de remise aan de Kleiweg; overdag worden ze op knooppunten en eindpunten bijgeladen. Laden gebeurt via een zogenaamde pantograaf, een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat, vergelijkbaar met de trom en de klassieke trolleybussen. De chauffeur koppelt de bus met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden, aldus de RET bij de aankondiging. De bussen rijden op honderd procent groene stroom. Behalve het milieu gaan ook de passagiers erop vooruit: de nieuwe bussen zijn beduidend stiller dan de bestaande.