Categorieën

Service

RET krijgt bijna een acht

RET krijgt bijna een acht
Nieuws

RET krijgt bijna een acht

  • Redactie
  • 11-04-2019
  • Nieuws
RET krijgt bijna een acht

SCHIEDAM - Reizigers in Schiedam en omstreken geven het vervoer van de RET in 2018 een 7,8. Dat is 0,1 punt hoger dan het landelijke gemiddelde en ook 0,1 punt hoger dan het cijfer dat de Rotterdamse vervoersmaatschappij vorig jaar van zijn reizigers kreeg.

Dit blijkt uit de resultaten van de OV-klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de mening van reizigers in het OV in Nederland. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn hier ongelooflijk trots op. Ik ben alle collega’s, die elke dag weer hun beste beentje voor zetten om onze reizigers zo goed mogelijk op weg te helpen, enorm dankbaar voor hun inzet. En ik dank de reizigers voor dit mooie cijfer.”

Unck stelt temeer trots te zijn omdat het 'niet vanzelfsprekend was' dat de klantwaardering er afgelopen jaar op vooruit is gegaan. “We hadden natuurlijk graag gezien dat de metro’s op de Hoekse Lijn afgelopen jaar al reden. Daarnaast hebben we vooral op de metro relatief veel werkzaamheden en afsluitingen gehad en rijden we met bussen die tegen het einde van hun levensduur zitten.” Goede service voor de reizigers is dan extra belangrijk. “Je ziet dat onze persoonlijke benadering werkt. Een vrolijk goedemorgen, heldere uitleg en vriendelijke bejegening maken voor veel reizigers het verschil. We zijn onze reizigers dankbaar dat ze met ons reizen en onze inzet belonen.”

Unck mikt voor dit jaar op een acht als rapportcijfer. De RET denkt de zijn dienstverlening dit jaar te verbeteren door onder meer nieuwe bussen die er vanaf december gaan rijden, bijna tweehonderd stuks. Het gaat om 55 volledig elektrische bussen, 103 dieselhybride bussen en veertig dieselbussen. Verder gaat de metro op de Hoekse Lijn rijden (!-red.) en verhoogt de RET de frequentie op een deel van de Randstad Rail door de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker.

De trams van de RET werden door de reizigers het hoogst gewaardeerd, met een eindcijfer 7,9 en voor klantvriendelijkheid zelfs een 8,1. De bussen kregen een 7,7, gelijk aan het oordeel vorig jaar. De metro bleef gelijk gewaardeerd, met een 7,7. Verbeterpunten liggen onder meer op het gebied van reisinformatie bij verstoringen en informatievoorziening bij de instaphalte.

Het onderzoek is gehouden onder reizigers in het volledige bedieningsgebied van de RET. Of en hoe reizigers in Schiedam anders oordelen over het aanbod van het vervoersbedrijf is niet bekend.