Schiedam Blue Bottle in week tijd uitverkocht

26-06-2020 Nieuws Kor Kegel

Annemieke Loef van het toeristisch infocentrum SDAM verkoopt sinds gisteren ook de Schiedam Blue Bottle - althans, wachtijstje...

SCHIEDAM – Geen nood: de Schiedam Blue Bottle gaat opnieuw in productie. Maar nu is de voorraad even op. Binnen één week tijd uitverkocht! 

Het bedrijf D-bottle van Lara Melkert en Yvette Kloos heeft in hun eigen stad Schiedam een droomstart gehad. Ze moesten gisteren de verkooppunten berichten dat het even wachten is tot er nieuwe partijen uit China aankomen. Daar worden de flessen vervaardigd in de provincie Zhejiang, waar men gespecialiseerd is in de verwerking van hoogwaardig roestvrijstaal. De flessen worden er met de hand één voor één gedrukt. Een zeer arbeidsintensief proces.  

Aanstaande maandag of dinsdag krijgt de Frankelandgroep de eerste partij aangeleverd van de 1400 flessen die besteld waren om cadeau te doen aan de medewerkers. Lara Melkert hoopt dat de rest spoedig volgt. “Dan krijgen we er 1400 ambassadeurs bij en verwachten we nog veel meer vraag naar de fles,” zegt ze, opgetogen over de flitsende start. 

“Het is echt super. We hebben zo veel media-aandacht gekregen! Dat hadden we niet in die mate verwacht. Wij zijn er echt stil van. Wat is het programma omarmd door iedereen! Het heeft er wel in geresulteerd dat wij binnen één week door onze gehele voorraad heen raakten.”  

Extra voorraden zijn gisteren in China in productie gegaan. Elke bestelling heeft een productietijd tussen de twaalf en veertien dagen met daarbovenop de transporttijd. Het transport gaat van China via Kazachstan en Oekraïne naar Polen, waar het wordt overgeslagen en door een andere transporteur naar Nederland wordt gebracht. “We hebben gekozen voor een zo duurzaam mogelijk transport met minder CO2-uitstoot dan via luchtvracht”, zegt Lara Melkert. 

Het eerste transport liep vertraging op, doordat werknemers van een warehouse positief getest waren op het coronavirus. De partij heeft enkele weken oponthoud gehad. “We hadden er buikpijn van”, zegt Lara. Ze houdt even geheim uit hoeveel flessen het eerste transport bestond, want na de eerste cheque die bestuurder Ben de Koning van de Frankelandgroep uitreikte aan bestuurslid Rob van der Drift van natuur- en milieu-educatiecentrum De Harreweg, stelt ook D-bottle een percentage van de opbrengst beschikbaar voor het NME. Dat gebeurt na de zomer bij een speciale gelegenheid.  

De belangstelling voor de Schiedam Blue Bottle komt inmiddels ook van buiten Schiedam – dankzij alle media-aandacht. De verkooppunten (onder andere wijnhandel Oranje, het Jenevermuseum Schiedam, de Holland Souvenirshop, SDAM, Hosman Vins, conceptstore Mooisch en TipToToe) gebruiken zelfs reserveringslijsten. 

De Frankelandgroep moest dan wel iets langer wachten op de levering, maar verkeert komende week in de exclusieve positie de flessen als enige binnen te krijgen.