Categorieën

Service

SOBO boos over slechtere bereikbaarheid tijdens klus

SOBO boos over slechtere bereikbaarheid tijdens klus
Nieuws

SOBO boos over slechtere bereikbaarheid tijdens klus

  • Kor Kegel
  • 29-06-2018
  • Nieuws
SOBO boos over slechtere bereikbaarheid tijdens klus

Ook tramlijn 21 krijgt te maken met een onderhoudsbeurt

SCHIEDAM – Het Schiedams Overleg BewonersOrganisaties (SOBO) is verontwaardigd en verbaasd over de geplande werkzaamheden aan het tramspoor van de lijnen 21 en 24. In een maatschappij waar burgerparticipatie en sociale cohesie zeer hoog in het vaandel staan, zou je volgens het SOBO meer inspraak en communicatie mogen verwachten.  

“Bij toeval zijn wij geïnformeerd over een inloopavond in De Ark, georganiseerd door de RET. Uiteraard heeft het SOBO gebruik gemaakt van de mogelijkheid om hierbij op donderdag 21 juni aanwezig te zijn. Helaas waren de meeste bewoners niet geïnformeerd”, schrijft SOBO-secretaris Tjalling de Boer aan het college van B & W en de gemeenteraad.  

Het SOBO heeft begrip voor onderhoud, maar bereikbaarheid en frequentie zouden gegarandeerd moeten zijn. Op de inloopavond bleek echter dat dat allerminst het geval is. 
Tjalling de Boer: “De vervangende bus 721 zal rijden tot einde dienstregeling van tramlijn 24. Zolang de vervangende bus ingezet wordt, zal bus 121 niet rijden en dit veroorzaakt een grote onbereikbaarheid voor Spaland, Sveaparken, de Gaarden en de Vogelbuurt.”

“Volgens onze informatie zijn de haltes van Schiedam-Centrum naar Woudhoek van bus 721: Centrum, ’s-Gravelandseweg, Parkweg, Piersonstraat, station Nieuwland, Prinses Beatrixlaan, Hof van Spaland, Bachplein, Boeier en Harreweg. Het SOBO verzoekt het college om zich tot het uiterste in te spannen om ervoor zorg te dragen dat tijdens de werkzaamheden ook de overige wijken van fatsoenlijk vervangend openbaar vervoer worden voorzien.”  

Het SOBO vraagt zich af wat nu precies de strenge eisen zijn bij de aanbesteding van het openbaar vervoer indien er sprake is van vervangend vervoer. Wat het SOBO kwalijk vindt, is dat het ook voor de gemeente niet mogelijk lijkt om werkzaamheden gecombineerd uit te voeren. De keerlus bij de Harreweg (ophoging) wordt waarschijnlijk pas in 2020 uitgevoerd en de bestaande wateroverlast op dit traject wordt nu nog niet aangepakt. 

Tjalling de Boer trekt namens het bestuur van het SOBO een harde conclusie: “Het lijkt erop dat de Schiedammers maar moeten accepteren dat bereikbaarheid steeds minder vanzelfsprekend is!”