Categorieën

Service

Vers Beton schetst beeld van besluitvorming over tram

Vers Beton schetst beeld van besluitvorming over tram
Nieuws

Vers Beton schetst beeld van besluitvorming over tram

  • Redactie
  • 08-04-2023
  • Nieuws
Vers Beton schetst beeld van besluitvorming over tram

SCHIEDAM - De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is de instantie die de besluiten neemt over het openbaar vervoer in Schiedam. Uiteraard in overleg met gemeenten, met de RET en andere vervoerders, maar uiteindelijk beslist ‘de MRDH’. De website Vers Beton beschreef in een onderzoekend artikel hoe besluitvorming er tot stand komt en concludeerde over de instelling: grote macht, maar een laag democratisch gehalte.

De metropoolregio stelde onlangs het 'Plan Toekomstvast Tramnet' vast. Daarin staat te lezen: "Lijn 21 en lijn 24 worden samengevoegd tot één lijn over de huidige route van lijn 24 (De Esch – Vlaardingen-Holy). Hierdoor neemt de frequentie in Holy toe. De trambediening tussen Bachplein en Woudhoek vervalt, daarvoor in de plaats krijgt Woudhoek een verbeterde snelle busverbinding met station Schiedam Centrum (lijn 53)." (zie ook dit artikel)

Sindsdien heeft de gemiddelde ov-gebruiker in Schiedam-Noord geen goed woord meer over voor de metropoolregio, ook al zullen weinigen weten over wie of wat ze het hebben. Waar vergadert deze instantie bijvoorbeeld, en wie zitten erin? Wat mogen ze beslissen?

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is een samenwerkingsverband van 21 gemeenten in groot-Rijnmond en de Haagse regio. Wethouders van deze gemeenten vormen het bestuur; zij nemen de besluiten. Daarbij worden ze geadviseerd door adviescommissies, gevormd door raadsleden uit de gemeenten. De MRDH gaat vooral over vervoer en economie.

Chris Aalberts bezocht namens Vers Beton de advies- en inspraakvergadering van de vervoerscommissie van de MRDH - aan de Westersingel 12 in Rotterdam. Dick van Belle (PvdA) en Youri Volkman (VVD) zitten namens Schiedam beiden in deze commissie.

Aalberts typeert het democratisch karakter van de MRDH. Anders dan in een gemeenten, waar de gemeenteraad het laatste woord heeft, geldt dat niet voor de raadsleden in de adviescommissie. Die hebben geen beslissingsmacht, maar slechts adviesrecht. “Raadsleden hebben de regie binnen de gemeente, maar zijn de niet baas van de Metropoolregio, terwijl die een zeer tastbare invloed heeft op het tramaanbod in Rotterdam. Zij zullen daar de komende tijd door hun achterban op worden aangesproken, maar hebben er geen doorslaggevende invloed op. (..) Als raadsleden al geen grip hebben, hoe kunnen burgers dan invloed uitoefenen?”, zo vraagt Aalberts zich af.

Voor zijn volledige artikel, zie hier.