Vliegveld Rotterdam week dicht door groot onderhoud

24-11-2021 Nieuws Redactie

Het vliegveld in Rotterdam gaat vanaf maandagochtend vroeg zeven dagen op slot vanwege een grote onderhoudsbeurt op en nabij de taxibaan voor vliegtuigen; foto: RTHA


REGIO - Het vliegveld in Rotterdam gaat vanaf maandagochtend vroeg zeven dagen op slot vanwege een grote onderhoudsbeurt op en nabij de taxibaan voor vliegtuigen.

Alleen de politie- en traumahelikopter kunnen nog gebruik maken van het vliegveld. Al het andere verkeer kan tijdens de zevendaagse sluiting geen gebruik maken van de kilometerslange taxibaan Victor en daarmee niet van de enige start- en landingsbaan. Vliegverkeer wordt omgeleid naar Schiphol en Eindhoven.

Volgens het 65-jarige vliegveld is de taxibaan hard toe aan een opknapbeurt. Het laatste grote onderhoud dateert van eind jaren negentig. Het onderhoud is nodig om de veiligheid voor het taxiënd vliegverkeer te kunnen blijven garanderen. Op dit moment kent het asfalt teveel scheuren en gaten. De taxibaan krijgt helemaal nieuw asfalt om dit op te lossen. De twee intersecties aan beide uiteinden van de taxibaan worden zelfs verbreed en voorzien van nieuw asfalt.

Vanaf het najaar is het Rotterdamse vliegveld begonnen met het groot onderhoud. Vier intersecties zijn al zo goed als klaar. Projectleider Bas Hengeveld: “Tijdens het groot onderhoud in de zevendaagse sluiting vernieuwen we veel onderdelen op en nabij de taxibaan en de intersecties. Zo wordt naast het vernieuwen van de fundatie en het asfalt ook nieuwe markering aangebracht, brengen we nieuwe randgoten aan en vervangen we de bekabeling van de baanverlichting. Ook komt er nieuwe LED-verlichting en komen er nieuwe baanborden.”

De sluiting van de luchthaven is nodig om de meest kritische werkzaamheden, binnen de invloedssfeer van de baan, in een zo kort mogelijk tijdsbestek te kunnen uitvoeren. “Als we alles wat we willen doen in een gewone operatie uitvoeren met iedere dag stijgend en dalend vliegverkeer, dan kost deze opknapbeurt maanden extra tijd. Nu werken we dag en nacht door en kost het zeven dagen tijd. Er moet gewoon veel gebeuren.”

Het vliegveld zet bij de aanleg van nieuw asfalt in op klimaat neutrale en circulaire infrastructuur. De verduurzaming van het asfalt voor de taxibaan maakt hier deel van uit. Dit zijn namelijk materiaalstromen met een grote milieu en CO2-impact. Het asfalt dat vrijkomt na de renovatie wordt grotendeels hergebruikt in nieuw asfalt. In dit project wordt in de onderlagen 50 procent asfalt hergebruikt en in de tussenlagen 65 procent. Meer recyclen van het oude asfalt is vanwege de hoge eisen van kwaliteit niet mogelijk.

Ook op andere plekken op de luchthaven vinden werkzaamheden plaats. Het vliegveld gebruikt deze kans nu er in deze zevendaagse sluiting geen passagiers zijn om de terminal een grote schoonmaakbeurt te geven en te werken aan technische installaties. De werkzaamheden zullen zowel overdag (- tussen 07.00 uur en 17.00 uur - als ’s nachts plaatsvinden.

Tegelijk met deze werkzaamheden worden op dit moment de eerste zonnepanelen parallel aan de start-landingsbaan op het zonnepark geplaatst. Hier realiseert de luchthaven een park met meer dan 37.000 zonnepanelen, een van de grootste zonneparken in de regio Zuidwest Nederland. Volgend jaar moet dit park met een oppervlakte van 7,7 hectare ervoor zorgen dat het Rotterdamse vliegveld in één klap volledig voorzien is van lokaal gewonnen groene stroom. Tegelijkertijd komt stroom beschikbaar voor andere innovatie- en duurzaamheidsprojecten.

Het park levert straks jaarlijks zo'n veertien gigawatt aan groene stroom op. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van meer dan vijfduizend huishoudens. Het doel is begin volgend jaar operationeel met het zonnepark te zijn.

In april 2022 moet de hele renovatie achter de rug zijn. Het asfalteren en vooral het aanbrengen van nieuwe markering is weersgevoelig. Veel regen kan de planning nog beïnvloeden.


Gerelateerd