Categorieën

Service

Zorgen bij scheepsbouwers

Zorgen bij scheepsbouwers
Nieuws

Zorgen bij scheepsbouwers

  • Redactie
  • 06-06-2023
  • Nieuws
Zorgen bij scheepsbouwers

SCHIEDAM - De scheepsbouwindustrie in Nederland staat onder druk omdat productie te afhankelijk is geworden van China. Dat stelt brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT).

In het NMT-jaarverslag over 2022 uit de organisatie zijn zorgen over de stand van zaken. In twintig jaar tijd is meer dan de helft van het Europese marktaandeel van commerciële zeeschepen verloren gegaan, met name ten gunste van China. Behalve als productieland heeft China aan fors aan belang gewonnen als afzetmarkt. Onder de leden van NMT leeft het idee dat ‘de bedreigingen voor de Europese scheepsbouw- en toeleveringsindustrie zijn toegenomen’. “Nederland is steeds afhankelijker geworden van China als werkplaats en afzetmarkt en daarbij zijn China, Zuid-Korea en Japan zeer geduchte concurrenten.”

“De Nederlandse scheepsbouwsector blijft zich inzetten voor innovatie, duurzaamheid en vakmanschap”, zo stelt het NMT. Dit zijn de elementen waarmee de sector concurrerend kan blijven. “Ondanks de vele serieuze uitdagingen zijn er volop kansen om te groeien, zowel nationaal als internationaal.” Een daarvan is een verdere en snelle verduurzaming van het aanbod. “Door nu in klimaatneutrale schepen te investeren, kan Nederland de kloof tussen R&D en brede marktopschaling overbruggen en haar internationale concurrentiepositie in de vier strategische eindmarkten versterken en uitbouwen. Deze markten zijn: kust- en binnenvaart, natte waterbouw, offshore wind en maritieme veiligheid.” NMT stelt ‘een belangrijke rol’ weggelegd te zien voor de maritieme maakindustrie, met name als het gaat om het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Daaronder duurzaam transport, de stijgende zeespiegel, het aanboren van schone energiebronnen, het produceren van (plantaardig) voedsel uit zee en veiligheid.

Met name de binnenvaartsector heeft het zwaar gehad in 2022; de veertig schepen die werden opgeleverd waren er dertig minder dan een jaar eerder. Ook de visserijsector heeft het moeilijk en in de markt voor bedrijfsvaartuigen ging het niet veel beter. ,

Wel top draait de markt voor zogenaamde ‘superjachten’. In 2022 zijn 25 nieuwe orders geplaatst, waarmee het totale orderboek is uitgekomen op 69 jachten met een totale waarde van 6,6 miljard euro, meldt de NMT, die 451 bedrijven verenigt.

Maritieme toeleveranciers kregen te maken met stijgende energie- en inkoopprijzen, Europese sancties tegen Rusland, vertragingen in projecten als gevolg van leveringsproblemen en een tekort aan beschikbare arbeidskrachten, maar wisten toch hun omzet te vergroten, met 10,9 procent naar 4,2 miljard euro 

Ook in de ombouw of reparatie van schepen doet Nederland het relatief goed. De omzet in deze branche van in totaal 425 miljoen euro betekende een stijging van bijna een kwart ten opzichte van de omzet in 2021. Het aantal grote projecten steeg voor het eerst in jaren door opdrachten voor de marine, ombouwprojecten en projecten in de cruise- en yachtingmarkt.

Schiedam zet zichzelf neer als Offshore Valley en is een belangrijk brandpunt van de scheepsindustrie.