Categorieën

Service

De Vlinder: zelfs het gymen en Palmpasen gingen door

De Vlinder: zelfs het gymen en Palmpasen gingen door
Onderwijs

De Vlinder: zelfs het gymen en Palmpasen gingen door

  • Redactie
  • 21-04-2020
  • Onderwijs
De Vlinder: zelfs het gymen en Palmpasen gingen door

SCHIEDAM – Schiedam en omstreken verwacht veel van de persconferentie van het kabinet zo dadelijk, en met name de ouders van schoolgaande kinderen verwachten nieuws. Het heeft er alles van weg dat de schoolsluiting versoepeld gaat worden.

Terwijl veel scholen nu juist hun draai hebben gevonden met het onderwijs op afstand. Zoals De Vlinder in Schiedam-Noord. De school pakte al vanaf week één van wat de Coronacrisis is geworden, flink aan; de kinderen van de groepen 1 en 2 ontvingen na enkele dagen een tasje met schoolmaterialen en uitdagende opdrachtjes thuis. Zie dit artikel.

Dat pakket ging vergezeld met begeleiding vanuit school: elke maandag om half negen kregen de ouders een weekoverzicht met het huiswerk per dag voor de week die ging komen. Met als geruststelling: “Mocht een keer het huiswerk van die dag niet lukken, dan is dat geen probleem. Het huiswerk kan op een andere dag ingehaald worden.”

Als verplichte onderdelen van het huiswerk gaf de school aan dat een kwartier in het digitale leerplatform Gynzy gewerkt moest worden aan taal en een kwartier aan rekenen. De onderwijzers keken het werk na en gaven wekelijks hun reactie op het werk aan de kinderen, zo vertelt juf Jennifer Slee.

Via communicatie-app Social Schools kregen haar leerlingen, de jongste van school, werkbladen. Het was de bedoeling dat die in de gezinnen werden afgedrukt en uiteraard werden gebruikt. Er was zelfs gedacht aan de gezinnen die dit niet lukte; de ouders van deze kinderen konden een pakketje af komen halen op school.

Die werkbladen en de materialen uit de tasjes vormden de belangrijkste hulpmiddelen voor de kinderen om aan de slag te gaan. “We stuurden de kinderen bovendien elke dag suggesties via Social Schools.” Voor kinderen – en ouders – die er veel lol in schepten en graag wat meer deden was er altijd ‘bonuswerk’.

Regelmatig ontvingen de kinderen ook videoberichtjes van de onderwijzers. “De kinderen hebben ook allemaal een handgeschreven kaart van de juffen gekregen, en we hebben ze allemaal opgebeld om te horen hoe het gaat.”

Via Social Schools gaf meester John van gym zelfs beweegopdrachten. Natuurlijk werden de ouders uitgenodigd met de kinderen mee te doen.

Ouders werden uitgenodigd af en toe iets terug te sturen, een foto of een video, en die werden dan weer gebundeld en af en toe naar alle kinderen gestuurd.

Het overleg tussen de onderwijzers ging ook gewoon door. Daarvoor gebruikten zij Microsoft Teams (zie de foto van de kleuterjuffen).

Zelfs de Vastenactie, vast onderdeel van wat er op school gebeurt in de periode voor Pasen, ging min of meer gewoon door. “De kinderen kregen een kluskaart, en de opbrengst daarvan gaat naar stichting Jarige Job.”

Palmpasen wordt op De Vlinder anders gevierd met de oma’s en opa’s in de klas. “De kinderen maken dan een paasstok met hun opa of oma. Dit jaar hebben we dat met behulp van een kleurplaat gedaan.” Het paasverhaal werd verteld door middel van een video waarin iedere leerkracht een stukje vertelde of voorlas. “Zo vierden we het feest toch een beetje samen”, aldus Slee.

Ook werd er door alle leerkrachten van De Vlinder een filmpje gemaakt met als boodschap dat zij de kinderen toch wel erg misten. “En dat we hopen dat het goed met ze gaat.” Thijs en Meike reageerden daarop door voor de school een krijtboodschap te zetten (zie de foto’s).