Categorieën

Service

Groep 7 van De Peperklip meest mediawijs - van Nederland

Groep 7 van De Peperklip meest mediawijs - van Nederland
Onderwijs

Groep 7 van De Peperklip meest mediawijs - van Nederland

  • Redactie
  • 16-11-2020
  • Onderwijs

SCHIEDAM - De kinderen van groep 7 van De Peperklip mogen zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Zij staken er bovenuit tussen in totaal ruim 145.000 leerlingen uit groepen 7 en 8, die een week lang de 'serious game' Media Masters speelden. Dat spel gaat over de kansen en gevaren van digitale media.

Het betrof de tiende editie van het mediawijsheid-project Media Masters. Daarin ontdekten tijdens de landelijke wedstrijd meer dan 6.300 klassen spelenderwijs hoe mediawijs om te gaan met thema’s als Whatsapp, privacy, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer. Een week lang streden de kinderen op school en thuis om zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen. Na een spannende finaledag bleken de 23 leerlingen van groep 7 van De Peperklip de meeste bits te hebben verdiend.

“We vonden Media Masters hartstikke leuk en ook heel erg leerzaam", vertelt hun leraar. "We zagen toch wel in hoe veel we eigenlijk op onze telefoon zitten, dat het slecht voor je lichaam en je ogen is en daar hebben de kinderen echt van geleerd."

Media Masters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Die werd vorige week gehouden. Dit jaar stond de week in het teken van media en gezondheid. Aan de orde kwam hoe de kinderen in een wereld vol media constant keuzes moeten maken. "Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Hoe kun je media gebruiken om gezond te blijven? En hoe haal je met behulp van media het beste uit jezelf? Dat is namelijk voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand."

Tijdens de wedstrijd werden de leerlingen meegenomen in een spannend verhaal. De jonge uitvinder Layla werd uitgenodigd voor het programma ‘Jonge Uitvinders: The Battle’. Ze besloot mee te doen, maar haar uitvinding was nog niet af en haar tegenstander speelde het spel niet eerlijk. De leerlingen konden Layla helpen door het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van opdrachten waarmee zij bits (punten) verdienden.

De resultaten van het spel worden vertaald in een mediarapport, voor groep & van de school in Schiedam-Oost, en voor alle deelnemende klassen. In het rapport is te zien welke resultaten de klas behaald heeft voor de verschillende thema’s . “Het thema gezondheid, daar schrokken de leerlingen een beetje van", vertelt een andere leraar van de klas. "De 20-20-2 regel kenden ze bijvoorbeeld nog niet." Die regel stelt: na twintig minuten dichtbij kijken ga je twintig seconden in de verte kijken en twee uur buiten spelen, als het even kan.

De deelnemende klassen kregen tijdens de landelijke wedstrijd iedere dag een stelling voorgelegd die betrekking had op mediawijsheid. Zo hebben de leerlingen nagedacht over de stelling: ‘Ik voel me veiliger als ik weet dat er overal beveiligingscamera’s hangen’. Dertig procent van de leerlingen was het hiermee eens. Bij de stelling ‘Populaire influencers verspreiden geen nepnieuws’ beantwoordde maar liefst 95 procent van de tieners dat ze het hier niet mee eens waren. Daarnaast gaf 65 procent van de leerlingen aan alleen maar mooie en leuke dingen op hun socialemediaprofiel te plaatsen.