Categorieën

Service

Leerlingen Het Windas: 'Mogen we vaker naar museum?'

Leerlingen Het Windas: 'Mogen we vaker naar museum?'
Uit

Leerlingen Het Windas: 'Mogen we vaker naar museum?'

  • Kor Kegel
  • 13-05-2017
  • Uit
Leerlingen Het Windas: 'Mogen we vaker naar museum?'

De scholieren van Het Windas zijn enthousiast over het Van Gogh Museum

SCHIEDAM – De vijfendertig leerlingen van Het Windas, die gisteren het Van Gogh Museum in Amsterdam bezochten, zijn razend enthousiast naar Schiedam teruggekeerd. Zo’n uitstapje willen ze wel vaker! “Ze hebben al gevraagd of ze nog eens met school naar het museum mogen”, zegt Diana Avezaat, leerkracht en cultuurcoördinator van de openbare basisschool aan de Nachtegaallaan 2 in Kethel.  

“De kinderen waren diep onder de indruk. Ze hadden zich op school al goed voorbereid en ze wisten al veel van Vincent van Gogh. In het museum zagen ze hoe de schilderijen naar tijdvak zijn gegroepeerd en ze wisten meteen te noemen wat er in die periode met hem aan de hand was”, vertelt Diana. “Maar het was sowieso al indrukwekkend. In Amsterdam te zijn, in de drukte van de hoofdstad! En in het Van Gogh Museum was het ook zeer druk. De kinderen konden goed merken dat het museum wereldwijd bekend is, want ze hoorden allerlei talen spreken. Ook dat maakte indruk.”  

Het museumbezoek duurde een uur. Veel te kort, vonden de scholieren. Ze zouden ook nog wel eens naar het Rijksmuseum willen en het Stedelijk Museum Amsterdam. “Ik word er zelf gewoon blij van hoe enthousiast de kinderen op alles reageerden”, zegt juf Diana. “Ik had niet verwacht dat ze het zó leuk zouden vinden! Sommige kinderen waren nog nooit in een museum geweest, maar ze zijn enorm gefascineerd geraakt.”

Gelukkig krijgen kunst en cultuur toenemend aandacht in het basisonderwijs van Stichting Primo. Vertegenwoordigers van de aangesloten scholen hebben een culturele werkgroep gevormd en er zijn contacten met het Theater aan de Schie en het Stedelijk Museum Schiedam. De leerlingen van Het Windas mogen stilletjes hopen op meer excursies.  

In het Van Gogh Museum werden ze in drie groepen verdeeld en door gidsen rondgeleid. Ze luisterden aandachtig naar de uitleg die ze kregen en daar zat veel herkenning in.
Het uitje naar Amsterdam was het gevolg van een scholenprijsvraag om iets te doen met twee in 2002 gestolen schilderijen, ‘Zeegezicht bij Scheveningen’ en ‘Hervormde kerk in Nuenen’, die onlangs in het Van Gogh Museum zijn teruggekeerd. De leerlingen van de Xtra-groep uit groep 8 van Het Windas hadden er een spannend verhaal bij bedacht en verwerkt in een zelfgemaakt prentenboek. Het Van Gogh Museum koos hun prentenboek uit als meest originele inzending. En als beloning nodigde het museum de prijswinnaars en hun klasgenoten uit voor een exclusieve rondleiding.  

Aanleiding was enige tijd geleden een mail, waarin het Van Gogh Museum bekendheid gaf aan de scholenprijsvraag. Leerkracht Lita Duskeviciu van Het Windas vond de uitdaging goed aansluiten bij het verrijkingswerk waar de Xtra-groepen zich iedere week mee bezighouden. Het gaat om leerlingen die meer lesstof kunnen verwerken en extra uitdagingen krijgen. Maar ook de leerlingen uit groep 4, 5 en 6 deden mee aan de prijsvraag en uit die groepen konden ook enkele leerlingen gisteren mee naar Amsterdam.  

De leerlingen van Het Windas waren trouwens op een uitgelezen moment in het Van Gogh Museum. Ze hebben nog net de twee teruggekeerde schilderijen kunnen zien vóórdat de werken gerestaureerd worden. Vanavond is er de Avond van de Terugkeer. Dat zal het op één na laatste moment zijn dat de museumbezoekers de in september 2016 in Napels teruggevonden Van Goghs kunnen zien voorafgaand aan de restauratie. Het wordt een feestelijke avond met dj’s, lezingen, workshops en cocktails. Morgen is de allerlaatste gelegenheid.