Onderwijsinspectie: Techniek College op goede weg

22-05-2022 Onderwijs Redactie

Foto: archief


SCHIEDAM - Het Techniek College Rotterdam heeft de afgelopen jaren bestuurlijk en financieel flinke kwaliteitsstappen gezet. Dat stelt de Inspectie van het Onderwijs.

Het Techniek College Rotterdam (TCR) biedt technisch beroepsonderwijs op middelbaar niveau in de regio Rijnmond. De mbo ontstond in 2016, als initiatief van de onderwijskolossen Albeda en het Zadkine die daarin hun technische onderwijs bundelden. In Schiedam kent de school afdelingen bij station Schiedam-Nieuwland en aan de Parallelweg, waar vooral opleidingen in het grondwerk en de weg- en waterbouw worden aangeboden, op het Zuid-Holland Infra Park.

Bij Techniek College Rotterdam kunnen circa 7.500 studenten kiezen uit meer dan honderdvijftig mbo-opleidingen en kwalificatiemogelijkheden, verdeeld over dertien locaties.

De onderwijsinspectie houdt de kwaliteit van mbo-opleidingen in de regel iedere vier jaar tegen het licht. Nu gebeurde dat - eind vorig jaar - voor het eerste bij het TCR, op basis van gesprekken met zo’n 125 tot 150 mensen, een dwarsdoorsnede van de organisatie.

Van de opleiding was bekend dat er zwakke punten te noteren vielen. “Inmiddels is er een stevig en kwalitatief goed bestuurlijk fundament gelegd onder Techniek College Rotterdam”, zo concludeert de school zelf. 

“Het waarborgen van de kwaliteit door de directie van Techniek College Rotterdam zorgt voor deugdelijk financieel beheer. De directie heeft met succes gestuurd op de ambities en de doelen, de onderwijsvisie en de kwaliteitscultuur”, aldus het rapport van de onderwijsinspectie.

Voor het TCR is het rapport met positieve toezetting belangrijk, gezien de druk op de arbeidsmarkt en de bedrijfsscholen die her en der worden opgericht, en met het TCR ‘concurreren’ om de leerling.

“Een mbo als het onze biedt studenten een breed pakket aan kennis en vaardigheden, leidt op tot een erkend diploma en is een belangrijke strategische onderwijspartner voor bedrijven en belangenorganisaties”, zegt Henrik Stevens, algemeen directeur van TCR. “Nu de vraag naar technisch geschoold personeel alleen maar toeneemt, kunnen we daarin een belangrijke rol blijven vervullen.”

Het rapport laat ook zien dat er zaken beter kunnen en moeten, zo biecht het TCR zelf op. “Wat beter moet, zijn de onderwijsresultaten.” Bij veel opleidingen verlaat een te hoog aantal studenten voortijdig de instelling zonder diploma. De directie zegt zelf daar beter op te moeten sturen. “We erkennen dat de onderwijsresultaten nog achterblijven. Maar we hebben met elkaar de goede koers te pakken om daar verandering in te brengen”, aldus Stevens. “Dat doen we door nog meer eigentijds aantrekkelijk onderwijs te bieden, onder andere via projectgestuurd onderwijs. Een actueel voorbeeld daarvan is de landelijke wedstrijd Smart Circulair Bouw Ontwerp Challenge, waaraan ook onze bouwkundestudenten niveau 4 meedoen.” Het gaat erom  het meest CO2-vriendelijke, spraakmakende, vernieuwende en circulaire ontwerp te maken. Ook andere voorzieningen, zoals het bieden van maatwerk, flexibiliteit in het aanbod en sterke begeleidingsteams worden ingezet om de kans op studiesucces aantoonbaar te vergroten.



Gerelateerd