Categorieën

Service

Scholen weer open: lach staat al twee dagen op alle gezichten

Scholen weer open: lach staat al twee dagen op alle gezichten
Onderwijs

Scholen weer open: lach staat al twee dagen op alle gezichten

  • Redactie
  • 12-05-2020
  • Onderwijs
Scholen weer open: lach staat al twee dagen op alle gezichten

SCHIEDAM – Hans Loendersloot stond vandaag toch even raar te kijken. “Jij bent gegroeid!” Letterlijk. De kinderen van De Klinker waren langer en zagen er een beetje anders uit. “En de meesten hadden wat meer haar.”

Het schetst de verwondering, en de ontroering van de schooldirecteur die zag dat het goed was, op de eerste dagen dat de kinderen weer op school verschenen. Het was toch meer dan een lange zomervakantie dat de kinderen op school vacant moesten laten gaan. “Heerlijk, al die lachende kinderen weer voor me.”

Toch ontbraken er hier en daar nog wel op het appèl. Loendersloot miste ‘vijftien, zestien kinderen’ van de honderdnegentig die vandaag verwacht werden. Saskia Mak, directeur van De Wieken had gisteren twintig kinderen gemist. De redenen varieerden: ouders die bezorgd waren over de gezondheid van hun kind en zichzelf. En ook ouders die gemist hadden dat de school weer ging beginnen. “Het taalprobleem speelt sommige gezinnen toch wel parten”, aldus Mak, bij de deur van de school. “Dag, fijn dat je er weer bent”, is het tegelijk naar een kindje dat samen met zijn moeder het schoolplein op loopt.

Karlijn Kroon van Het Kleurrijk miste weinig kinderen, en ook geen onderwijzers. “Met mensen die bedenkingen hadden of die niet durfden zijn we het gesprek aangegaan.” En er zijn natuurlijk ook gewoon kinderen snotterig; het advies was om dan thuis te blijven. Ook bij Kroon was het een dag – of waren het twee dagen – zoals ze zich gewenst had. “Positief.” Het halen en brengen was op de school in west goed geregeld: “Normaliter mogen de ouders de school in, maar nu was dat echt ontraden. De ouders van de kleuters mochten met hen meelopen, de anderen zeiden op de soort kiss & walk die we op het plein geregeld hadden hun kinderen gedag.” In De Wieken mochten de ouders van allerkleinsten ook mee ‘tot de kapstokjes’; op de school in de Westfrankelandsestraat hadden ze twee verschillende ingangen gemaakt, voor de kleinsten en de grotere kinderen.

In Schiedam-Noord had Loendersloot de ouders gemaand – als ze dan toch met de auto moesten komen – deze een paar straten van school te parkeren. “Ouders brengen hun kinderen naar school omdat het gevaarlijk is op straat, maar dat komt natuurlijk omdat de ouders hun kinderen naar school brengen met de … auto.” In De Klinker beschikken alle leslokalen over een eigen ingang vanaf buiten en daar werd vandaag goed gebruik van gemaakt.

Alle scholen in Schiedam hebben er voor gekozen de klassen in tweeën op te delen; het ene deel krijgt op maandag en donderdag les, het andere deel op dinsdag en vrijdag. De meeste scholen, bijvoorbeeld De Klinker, hebben er moeite voor gedaan om broertjes en zusjes op dezelfde dagen naar school te laten komen. “Maar verder zijn we niet gegaan. Vriendjes en vriendinnetjes, of de dagen waarop ouders werken, als we daar nog rekening mee hadden willen houden...” Het maakt wel dat Loendersloot wat verdrietig is over het feit dat kinderen veel van hun klasgenoten nu nog eens langere tijd niet gaan zien. “Ik hoop echt dat we vanaf Pinksteren of zo weer naar de normale situatie kunnen.”

Dat is niet omdat er sprake zou zijn van achterstanden. Daarover wordt veel gesproken, maar Loendersloot relativeert ze nadrukkelijk. “We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt, de leraren en de kinderen. En kinderen leren ook als ze spelen.” Onderwijzers zijn er bedreven in om in minder tijd toch de hoofdlijnen mee te geven, ‘compacten’ schijnt dat te heten, in ieder geval in De Klinker. “Je kan dingen wat minder oefenen, of minder uitweiden.” Maar het woord leerachterstand is volgens Loendersloot zwaar overdreven. Dat is ook de reden dat hij nog niet doende is met het nadenken over een zomerschool of andere vormen van extra onderwijs voor de leerlingen. Het maakt ook dat de school er allerminst voor kiest om nu alles op het overbrengen van kennis en inhoud te zetten. “We hebben vandaag nog gewoon lekker gegymd en in groep 8 zijn ze al bezig met het inoefenen van de eindmusical, ook als wordt het misschien een film.”

Ook Kroon ziet vooral de normale gang van zaken het liefst terugkeren en is al een flink eind op weg. “Er gaat in de media en onder pedagogen de discussie of vooral in te zetten op de sociaal-emotionele kant, of leerachterstanden te voorkomen.” Het Kleurrijk houdt graag het midden, aldus Kroon. Ook zij vreest niet voor achterstanden. Lekker leren, dat is toch waar de meeste kinderen het meest plezier aan beleven. En het is niet alsof de onderwijzers de kinderen maanden niet hebben gezien of gehoord. Ook zij zag ‘glunderende bekkies’ vandaag en denkt met veel plezier terug aan het meisje dat ze hielp schommelen-zonder-handen. “Ze ging echt harder, zonder dat ik haar duwde.”

De scholen kunnen verder nog wel bogen op de discipline die veel gezinnen de afgelopen weken hebben opgedaan: zelfs de jongere kinderen – en vooral ook hun ouders – zijn eraan gewend geraakt dat ze thuis ook aan het werk moeten voor school. Oefensoftware als Snappet, daar zijn kinderen en ouders aardig vertrouwd mee geraakt. “Ook al snap ik het dat er bij ouders een zekere opluchting bleek te zijn dat ze hun kinderen weer bij school konden afleveren.” Toch verandert er veel in het thuiswerken, want het contact met de docenten dat via de zegeningen van het digitale tijdperk de afgelopen twee maanden behoorlijk intensief doorging, dat is er nu thuis niet meer bij: de onderwijzer kan moeilijk en chatten met de thuis werkende kinderen, en voor de klas staan, tegelijk.

Loendersloot ziet nog een andere ontwikkeling: “Nu de scholen weer begonnen zijn, zo reageren veel bazen, kunnen de vaders en moeders ook weer gewoon aan het werk. Voor het argument dat de kinderen maar twee dagen op school zijn, lijken ze niet veel te geven. Die druk naar de ouders signaleerde ik wel vandaag.”