Categorieën

Service

'Anderhalvemetereconomie in horeca onmogelijk'

'Anderhalvemetereconomie in horeca onmogelijk'
Uit

'Anderhalvemetereconomie in horeca onmogelijk'

  • Redactie
  • 17-04-2020
  • Uit
'Anderhalvemetereconomie in horeca onmogelijk'

Een terras met ieder op anderhalve meter afstand? Ondenkbaar


SCHIEDAM - Langzaamaan druppelen de gevolgen van de Coronacrisis en de gevolgen van wat de 'anderhalvemetersamenleving' moet gaan worden door in de maatschappij. In de horeca bijvoorbeeld. En dan worden ondernemers een beetje droevig, en soms zelfs opstandig.

Zij gaan denken hoe dat moet: anderhalve meter uit elkaar, in een café, een restaurant. En het lukt hen, pakweg Vincent van Ardenne, niet zich dat voor te stellen. Wordt zes euro voor een biertje heel normaal?

Van Ardenne las de opmerkingen van horeca-ondernemer Herman Hell, in Vlaardingen eigenaar van De Hofnar en met een groot aantal zaken (Sijf en NIeuw Rotterdams Café) in Rotterdam en elders in het land. "Ik kan schuiven met stoelen, plexiglas bestellen, m’n personeel uitdossen met mondkapjes, maar het bestaat niet", vertelt Hell op zijn Facebookpagina. "Ik heb me suf gerekend en bedacht. Ik ben écht creatief. Maar het kan niet. Financieel niet, uitvoerbaar niet, qua gastvrijheid niet. Ik kán mijn bedrijf niet voeren in een anderhalvemetermaatschappij."

Volgens Van Ardenne, mede-eigenaar van Brasserie Stadhuis en Café Sjiek, is daar geen speld tussen te krijgen. "Ik sluit me volledig bij Herman aan." Die schat dat de omzet in zijn zaken, als hij de regels van het uit elkaar houden van mensen navolgt, terug zal vallen naar maximaal dertig procent van wat het was voor de crisis. "Ik ga dan failliet. Mijn buurman ook, en die daarnaast ook. De één na een maand, de ander na drie. Maar failliet gaan we allemaal."

Volgens Hell, ook eigenaar van vier Sugo-pizzeria's in Nederland, is horeca 'op 1,5 meter' een utopie. Die wordt volgens hem nu bij horeca-ondernemers neergelegd 'alsof het een oplosbaar probleem is'. "Maar een kind snapt dat het niet kan."

Van Ardenne stelt dat voor de horeca in feite geldt wat voor veel meer ondernemers opgaat: "De huren/hypotheken van onze bedrijfspanden zijn gebaseerd op het aantal vierkante meters, de locatie en het mogelijke aantal bezoekers." Die capaciteit aan bezoekers wordt in het voorliggende scenario aanzienlijk lager. "Daarmee worden panden minder waard. Maar wie gaat daarvoor opdraaien?", aldus Van Ardenne.

"Ik ben benieuwd wie er straks bereid is om de prijzen te betalen zoals die in pakweg hotspots als Venetië golden. Gaat het ernaar toe dat we zes euro voor een biertje moeten rekenen? Want zoals zo vaak zal ook hier de eindgebruiker wel voor opdraaien."

Hell legt zich niet neer bij de gang van zaken zoals die zich nu aftekent. "We moeten onze stem laten horen, om te voorkomen dat deze taak zonder pardon bij ons neergelegd wordt!" Aanpassingen doen is volgens hem goed te doen en nodig. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur van gasten meten aan de deur, evenementen tijdelijk uitstellen. "Maar laten we over die alternatieven gaan praten! Om onze bedrijven te redden."

De ondernemer roept anderen op zich ook uit te spreken: "Wij zijn tegen de anderhalvemetereconomie in de horeca! Jullie ook?"

Behalve van Van Ardenne krijgt Hell bijval van verschillende horeca-ondernemers. De eigenaar van eetcafé Ter Marsch in de Rotterdamse Witte de Withstraat rekent voor dat hij met veertien tafels en 42 zitplaatsen nu, straks veertien zitplaatsen overhoudt. Niet te doen. En zelfs met weinig mensen in de zaak: hoe ga je ze bedienen, zo vraagt de eigenaar van Parkheuvel zich af. Eten op tafel zetten, een glas wijn inschenken, dat kan toch niet met anderhalve meter afstand?

Directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland geeft hen gelijk. Uit financieel oogpunt is een anderhalvemetersamenleving in de horeca niet te doen. Praktisch is er nog wel een mouw aan te passen, verwacht hij, maar qua financiën wordt het een ander verhaal. Hij roept het kabinet 'dringend op om per omgaande met aanvullende steunmaatregelen te komen' voor de horeca.