Categorieën

Service

In de Mood

In de Mood
Uit

In de Mood

  • Redactie
  • 27-07-2021
  • Uit
In de Mood

Vandaag gaat het los voor De Veld (l) en Trommelen (r)


SCHIEDAM - Nog net in juli, zoals steeds gehoopt, opent vandaag Mood Schiedam de deuren, definitief. Aan de Havendijk. De exploitatievergunning voor Schiedams nieuwste horeca-aanwinst is vorige week afgegeven.

Rens Trommelen (31) gaat het restaurant op Frans-Aziatische leest uitbaten, bijgestaan door Jotty de Veld. Zij kennen elkaar van hun werk bij Mood Rotterdam, in Las Palmas op de Wilhelminapier. Trommelen zwaaide daar tweeënhalf jaar de scepter over de keuken en greep zijn kans toen die voordeed in Schiedam.

Atom Zhou is al langere tijd bezig een nieuwe bestemming te geven aan ‘de nieuwbouw’ van de Provinciale Bibliotheekcentrale, gebouwd in de jaren zeventig, op de hoek Havendijk/Havenstraat.  Zhou vond en vindt dat daar ook een restaurant in past. Hij benaderde via zijn schoonzus Eveline Wu, naamgeefster van de Moodrestaurants in Rotterdam en - twee - in Eindhoven, Trommelen. Anders dan de indruk die Schiedam24 eerder wekte (zie. .) is het dus niet Zhou die een restaurant gaat runnen.

Wu wist dat haar collega Trommelen plannen had om voor zichzelf te beginnen. En zoals dat gaat: de rest is - na het nodige onderhandelen - geschiedenis. “In januari hebben we de knopen doorgehakt”, aldus de nieuwbakken restaurantuitbater.

Zo kon het dat in het voorjaar aan de Havendijk al werd gewerkt aan realisatie van Mood Schiedam. Corona doorkruiste de plannen; enkele weken in mei werd er volgens de afhaalformule gewerkt. “Daarna hebben we de tijd genomen om onze plannen goed te realiseren”, aldus Trommelen.

Dat lijkt gelukt. In de grote zaal, rechts naast de ingang op de onderste verdieping van het gebouw is het restaurant ingericht dat dinsdag open kan. Met vooralsnog 84 couverts. Opvallend zijn de ronde zitjes, die verdacht veel weg hebben van een reusachtige vogelkooi. “Dat is een ideetje van de architect, die de ruimte wat wilde opdelen.” De tafels in de ‘kooi’ zorgen voor een intieme zit, terwijl je toch in een grote ruimte verkeert. De architect koos voor de kleuren groen, goud en hout. 

Verder is er een open bar, met daarachter de keuken. Direct bij de ingang vanuit de centrale hal moet nog een lounge-gedeelte worden ingericht, zo vertellen Trommelen en De Veld. Bij binnenkomst zullen de gasten door een receptionist(e) worden ontvangen.

Mood Schiedam moet een restaurant worden voor ieder. Van buurtbewoner tot zakelijk gebruiker, van liefhebber van culinair die er wat kilometers voor wil rijden, tot passant. “We zitten in een iets hoger segment”, aldus De Veld. “Maar zorgen op onze kaart voor variatie, dusdanig dat zowel de culinaire eter als pakweg een gezin met kinderen aan hun trekken zullen komen.”

Mood mikt zowel op diners als lunches; de zaak gaat zes dagen in de week om twaalf uur open. Er was al contact met bedrijven uit de Havenstraat en verderop langs de Wilhelmina- en Wiltonhaven en die reageerden volgens de twee geïnteresseerd. “Als je een restaurant opent kijk je natuurlijk naar de omgeving’’, aldus Trommelen. Naar de concurrentie, maar vooral ook naar de mogelijkheden. En daarvan zijn de - soms grote en internationaal opererende - bedrijven in de directe omgeving duidelijk een voorbeeld. Wat dat betreft is een duidelijke plus van het nieuwe restaurant ook de ruime parkeermogelijkheden in de buurt. 

Het is niet voor niets dat in een ver verleden even verderop aan de Jachthavenlaan restaurant Europoort en later La Duchesse gevestigd waren, zeer gefrequenteerd door het (haven)bedrijfsleven. Nu is de mogelijk concurrerende horeca is in de Gorzen en omstreken beperkt tot De Watertuin en Barney’s. Maar ook dat begrip is rekkelijk. “We zitten in een hoger segment.”  

Dat merk je bijvoorbeeld aan bijzondere vis die in de sushi wordt verwerkt. Trommelen en De Veld, die beiden in de keuken zullen staan, kunnen daar geanimeerd over vertellen. “We gaan Frans en Aziatisch serveren, maar het wordt geen fusion!” Geen samengaan van twee heel verschillende keukens tot iets nieuws, maar twee keukens die naast elkaar op tafel kunnen komen.

Zij zoeken daarbij de stijl van de andere Moodrestaurants, die immers naam hebben gemaakt, maar zijn ook vrij om daar een eigen draai aan te geven. “Onze kaart zal voor zeventig procent hetzelfde zijn dan bij de andere Moodvestigingen.” Maar ook wekelijks wisselen. Qua drank serveert Mood een eigen cava en denkt De Veld ook veel cocktails te gaan verkopen.

Financieel moet Trommelen geheel op eigen benen staan, al bouwt hij natuurlijk wel voort op de reputatie van Mood. Hij constateert sowieso dat na de Coronacrisis een andere manier van omgang is ontstaan tussen horeca en leveranciers. “Het is minder makkelijk, gaat lastiger.” De onzekerheid die heerste heeft partijen aangezet meer zekerheden te eisen.

De afgelopen tijd hebben hij en De Veld zich ingezet om personeel aan te werven. Dat ging behoorlijk gladjes, ook al is er elders sprake van personeelstekorten. “We hebben iemand aangetrokken uit onze vorige werkomgeving en iemand met horeca-ervaring uit Schiedam en die kennen dan weer mensen en zo is het balletje gaan rollen.” Er is nu een ploeg gegroeid van twaalf mensen, die denkelijk nog zal groeien. Maar het is lastig om mensen aan te nemen als je nog geen zekerheid hebt wanneer het restaurant open gaat, aldus Trommelen. “En aan nulurencontracten heb je ook niets.” Dus veel zal zich ook nog plooien als het balletje eenmaal rolt.

Dat doet het vanaf morgen, of eigenlijk al langer, want het aantal reserveringen is al aanzienlijk, aldus De Veld. Mensen leerden Mood al kennen via de take-way gerechten of bij andere vestigingen. Zij zijn nieuwsgierig naar de nieuwe Mood. “Er zijn mensen die al twee keer gebeld hebben. We hebben opening uit moeten stellen, omdat de vergunning er nog niet was. Maar mensen hebben begrip, en bellen dus terug omdat ze graag willen komen.”

Wanneer kijken zij pakweg eind dit jaar tevreden terug op hun onderneming? “Als blijkt dat we het onze gasten naar de zin hebben kunnen maken, een plezierige middag of avond hebben weten te verzorgen en ze terugkomen.” Daarvoor zal het volgens De Veld en Trommelen nodig zijn dat Mood Schiedam zich gaat onderscheden in kwaliteit, in aanbod en in service. “En dat gaan we doen!”