Categorieën

Service

‘Je vergeet bijna dat je met een multinational te maken hebt’

‘Je vergeet bijna dat je met een multinational te maken hebt’
Uit

‘Je vergeet bijna dat je met een multinational te maken hebt’

  • Advertentie
  • 31-10-2018
  • Uit
‘Je vergeet bijna dat je met een multinational te maken hebt’

(Vlnr) Jan-Willem Vogels (Rabobank), Laila Masoud (Rabobank), Renske Verbeek (Kroepoekfabriek), Rory Dickhoff (Kroepoekfabriek), Wil van Buijtenen (Rabobank), Marcel Splinter en Rachel van der Kaaij (Rabobank); foto: Kroepoekfabriek


VLAARDINGEN - Jongeren een springplank bieden en lokale ondernemers verbinden. En dan óók nog keigoede muziek programmeren. Dat is wat Vlaardingens mooiste poppodium sinds 2010 doet. Met Rabobank Rotterdam als hoofdsponsor is de ambitie en het enthousiasme acht jaar later alleen maar groter: "Dat de Rabobank onze hoofdsponsor is, is iets waarmee we in Vlaardingen ongegeneerd pronken'', zegt Renske Verbeek, directeur van de Kroepoekfabriek.

"Als je ziet hoe lokaal geworteld de Rabobank is en hoe ze hun netwerk en kennis inzetten voor Vlaardingen, dan vergeet je bijna dat je te maken hebt met een grote multinational. Het zijn gewoon echte Vlaardingers die zich bekommeren om hun stad'', aldus Verbeek.

Inzetten voor de stad

"En dat is nou precies wat de Rabobank drijft'', aldus rayondirecteur Jan-Willem Vogels. "We kunnen ons als Rabobank op drie manieren inzetten voor de stad: met geld, dat doen we via sponsoring of ons coöperatief dividend. Met kennis, want we zijn als bank nou eenmaal goed met cijfers en begrotingen enzovoorts. En als derde hebben we een groot netwerk, want zo’n zestig procent van de bedrijven bankiert bij de Rabobank. Dat zijn allemaal mensen bij wie ook wij weer terecht kunnen.''

Maar hoe maak je als Kroepoekfabriek de stad een beetje sterker? Wat houdt ‘verbinding met je publiek zoeken’ in voor een poppodium? "Dat doe je door je kerntaak goed uit te oefenen en dat is de muziek'', zeggen Verbeek en algemeen-manager Rory Dickhoff. Verbinden doen ze ook door jongeren aan te trekken die volop bezig zijn met zichzelf ontwikkelen. “Of dat nou op een creatieve manier is via muziek en de podiumkunsten, of omdat ze later als technicus graag aan de knopjes willen draaien. Muzikanten kunnen bij ons ervaren hoe het is om op een professioneel podium op te treden. En het marketing genie van de toekomst kan bij ons stagelopen op de marketing- en communicatie-afdeling. Van de driehonderd jonge vrijwilligers die bij ons begonnen, zijn er 58 inmiddels doorgestroomd naar een baan in de culturele sector!''

De rijsttafel

Het belang van netwerken en verbinden gaat verder dan het poppodium. Twee keer per jaar organiseert de Kroepoekfabriek ‘de Rijsttafel’. Een netwerkbijeenkomst met ongeveer dertig ondernemers uit Vlaardingen. Bij de laatste editie in mei waren account-manager Laila Masoud en Vogels aanwezig. "Het was allereerst erg lekker'', zegt Masoud lachend. "Maar vooral een mooie manier om in contact te blijven met onze bestaande klanten én om nieuwe mensen te leren kennen.'' En zoals je zou kunnen verwachten van het  poppodium zijn de Rijsttafelbijeenkomsten geen stijve aangelegenheden, maar informele meetings die anders zijn dan andere. "Er wordt altijd gezocht naar verdieping in de relatie tussen de leden van de Rijsttafel'', zegt Viogels. "Dat gebeurt via een quiz, een dj-workshop, of iets ludiekers, zoals een echt optreden waar bedrijven hun meest muzikale medewerkers naar voren moeten schuiven.''

Werken aan de toekomst

Samen met haar leden, die de Kroepoekfabriek liefkozend haar Dikke Vrienden noemt, werken de Rabobank en het poppodium aan een mooier, beter en sterker Vlaardingen, maar je bent nooit klaar. Beiden vinden ze het belangrijk om mee te bewegen met veranderingen in de samenleving. Zo regelen klanten van de Rabobank steeds meer bankzaken digitaal waardoor minder behoefte is aan een fysiek kantoor. Maar dat er minder van zijn, betekent niet dat de Rabobank er ook minder is. Masoud: "Integendeel. De ontmoetingen van mijzelf, Marcel en Jan-Willem op bijeenkomsten als de Rijsttafel zorgen er voor dat we zichtbaar en benaderbaar blijven. En wie een hypotheekvraag heeft of een afspraak wil, kan bij Rachel van der Kaaij en Wil van Buijtenen terecht op het kantoor aan het Veerplein.''

Op dezelfde manier beweegt de Kroepoekfabriek mee met bepaalde ontwikkelingen: "Voor onze bezoekers worden duurzaamheidsmaatregelen bijvoorbeeld steeds normaler. Wij zijn nú bezig met bedenken hoe we dit prachtige vooroorlogse gebouw in de toekomst kunnen verduurzamen en hoe we bijvoorbeeld minder plastic kunnen gebruiken'', zegt Verbeek. "Net als Rabobank Rotterdam luisteren en kijken we dus goed naar wat er in Vlaardingen gebeurt. Daarin hebben we elkaar absoluut gevonden. Samen met de Rabobank heb ik er vertrouwen in dat we deze stad in de toekomst nog mooier en sterker kunnen maken.''

Natuurlijk draait het bij de Kroepoekfabriek vooral om de muziek, maar ook talentontwikkeling en ondernemers samenbrengen is een tweede natuur. Die lokale betrokkenheid en het belang van verbinding zoeken, passen goed bij het coöperatieve gedachtegoed van de Rabobank en daarom is zij al acht jaar hoofdsponsor. "Bij de Kroepoekfabriek merkten we direct de bevlogenheid en het warme enthousiasme voor wat ze doen. Het is bijzonder aanstekelijk'', zegt Marcel Splinter, manager mkb-bedrijven en lid van het Marktteam Vlaardingen.

Marktteam

Het Rabobank Marktteam bestaat uit medewerkers die allen een andere specialisatie binnen de bank hebben en ook privé een connectie met Vlaardingen delen. "Zij zijn als lokale ambassadeur betrokken bij de stad en min of meer de ‘ogen en oren’ van de bank'', aldus Splinter. Neem bijvoorbeeld Wil van Buijtenen, adviseur Dagelijkse Bankzaken bij de Rabobank op het Veerplein. Toen ze een jaar geleden hoorde van de lancering van de marktteams meldde ze zich direct aan: "Vlaardingen en de Rabobank zitten allebei in mijn dna. Ik heb écht gelobbyd om onderdeel van het team te worden'', zegt ze lachend. Het is ook niet meer dan logisch, vindt ze: "Ik werk en woon hier en ben betrokken bij de stad. Via het marktteam kan ik die twee werelden samenbrengen en de zichtbaarheid en betrokkenheid van de Rabobank vergroten.'' Het bleek een fantastische match, want ook bij de Kroepoekfabriek zijn ze bezig met het mooier en leuker maken van Vlaardingen.

Heb jij een goed idee waarvoor je kennis, een netwerk of een donatie goed kunt gebruiken?
Bekijk dan eens de voorwaarden van het Rabobank Rotterdam Fonds op I: www.raboledenexclusief.nl/ rabobankrotterdamfonds.

Word lid
Wist je dat je als lid van de Rabobank fikse korting krijgt op kaartjes bij de Kroepoekfabriek? Lid worden is gratis en heeft veel voordelen, zoals het bijwonen van exclusieve lezingen en evenementen die voor Raboleden worden georganiseerd. Kijk voor meer informatie op I: www.rabobank.nl/particulieren/leden.

Poppodium De Kroepoekfabriek

Koningin Wilhelminahaven ZZ 2 A, Vlaardingen

Meer over Poppodium De Kroepoekfabriek →