Categorieën

Service

Museum koopt werk aan van Jennifer Tee

Museum koopt werk aan van Jennifer Tee
Uit

Museum koopt werk aan van Jennifer Tee

  • Advertorial
  • 12-04-2022
  • Uit
Museum koopt werk aan van Jennifer Tee

Een tampan is een kleed dat vroeger op het Indonesische eiland Sumatra werd gebruikt bij officiële ceremonies als huwelijken en begrafenissen; foto: Stedelijk Museum Schiedam


SCHIEDAM - Het Stedelijk Museum Schiedam kocht drie werken aan van Jennifer Tee samen met culturele instelling Schunk.

Jennifer Tee werkt vaak met historische voorwerpen en symbolen die verschillende culturen met elkaar verbinden. Dat geldt ook voor haar Tampan Tulip-serie, waarbij ze patronen ‘tekent’ met tulpenblaadjes. Het Stedelijk Museum Schiedam en Schunk kochten drie hoogwaardige pigmentafdrukken uit deze serie aan. De kunstenaar schonk van een van deze drie afdrukken ook het origineel van tulpenblaadjes op papier. De aankoop is mogelijk dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds. Twee afdrukken en het origineel zijn vanaf 14 mei te zien in de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant in het Stedelijk Museum Schiedam. Op die dag gaat het museum na een renovatie van anderhalf jaar weer open.

Een tampan is een kleed dat vroeger op het Indonesische eiland Sumatra werd gebruikt bij officiële ceremonies als huwelijken en begrafenissen. De blaadjes die Tee gebruikt, staan symbool voor het nu puur Nederlandse product: de tulpenbol. "De oorsprong ligt in Oost-Azië, dat is een belangrijk onderdeel van het werk," zegt Tee, die zelf Indonesische wortels heeft. "De tulp is een Hollands icoon maar de herkomst ligt elders."

"Het werk van Tee is niet alleen oogstrelend mooi, het laat ons nadenken over onderwerpen als identiteit en migratie," zegt Anne de Haij, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. "Met bijna abstracte patronen vertelt ze over haar eigen geschiedenis, maar ook de complexiteit van internationale culturele invloeden die ons leven vandaag de dag kleuren. Het past daarmee goed bij onze collectie geëngageerde hedendaagse kunst. Dat verzamelen wij, maar Schunk ook. Extra bijzonder is dat we voor dit werk de krachten bundelen in een gezamenlijke aankoop."

Jennifer Tees tulpenbladcollages in de vorm van de Tampan zijn een belangrijke verrijking​ voor beide collecties, vult artistiek leider Fabian de Kloe van Schunk aan. "Het werk verbindt werelden, zowel spiritueel, cultureel als door de tijd. Binnen onze collectie vormt het een krachtige aanvulling op de collectielijn die de grenzen van het medium en de discipline opzoeken en verleggen. Tegelijkertijd treedt het werk door de toepassing van plantaardig materiaal in een dialoog met ander werk van collectiekunstenaars, waaronder Sanne Vaassen en Anne Geene."

De drie werken van Tee schitteren op de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant met aanwinsten van de afgelopen drie jaar en oude bekenden uit de collectie. Je ziet werk van Karel Appel, waaronder het Oerbeest uit de titel en van Jan Schoonhoven. Sinds de jaren vijftig richt het museum zich op ‘thans levende beeldende kunstenaars’ in Nederland. Dat was destijds een gedurfde stap. Het gaat tenslotte om kunstenaars die nog volop aan de weg timmeren en niet om werk van gevestigde namen.

In de zalen zie je kunstwerken uit verschillende periodes en met verschillende onderwerpen Bij binnenkomst hangen werken die te maken hebben met hedendaags activisme, denk aan het portret van Gloria Wekker, emeritus-hoogleraar Gender en Etniciteit van kunstenaar Iris Kensmil. Ze hangen naast veel vroegere portretten van onder meer Jan Sluyters. In een andere zaal is te zien hoe kunstenaars werken maken over onderwerpen als oorlog, geweld en (persoonlijke) grenzen. Denk aan de getekende collage van Susanna Inglada en het schilderij Verschroeide aarde van Constant.

Op de originele Tampan-kleden waaraan het werk van Tee is ontleend, staan doorgaans een schip en menselijke en dierlijke figuren. De mast vormt tegelijkertijd een levensboom en markeert de verschillende levenscycli. Voor Tee raken de schepen en tulpen aan haar persoonlijke geschiedenis. In de jaren vijftig stapte haar vader samen met zijn ouders en zusje op de boot, enkele reis van Indonesië naar Nederland. Bovendien handelde haar grootvader van moederskant in tulpenbollen en voer hij elk jaar met een schip vol naar de VS.

De werken gaan verder dan alleen autobiografische verwijzingen. De mast staat ook voor de levenscyclus en de spirituele reis die de ziel maakt. De schepen refereren daarnaast naar de hedendaagse migratieproblematiek waarbij vluchtelingen in soms gammele bootjes op de vlucht zijn voor oorlog en geweld.

Stedelijk Museum Schiedam

Hoogstraat 112, Schiedam

Meer over Stedelijk Museum Schiedam →