Categorieën

Service

AH stopt met plastic 'hemd'-zakjes voor groenten en fruit

AH stopt met plastic 'hemd'-zakjes voor groenten en fruit
Winkelen

AH stopt met plastic 'hemd'-zakjes voor groenten en fruit

  • Redactie
  • 27-03-2021
  • Winkelen
AH stopt met plastic 'hemd'-zakjes voor groenten en fruit

Foto: Albert Heijn


SCHIEDAM - Albert Heijn stopt met de plastic zakjes bij de groenten- en fruitafdeling.

Dit om schade aan het milieu te voorkomen. Dat meldt de website AGF.

Klanten worden vanaf half april in de winkels geïnformeerd over het verdwijnen van deze zogenaamde ‘hemdtasjes eind dit jaar. Vandaag staat er in landelijke kranten een grote advertentie waarin Albert Heijn het verdwijnen van de plastic zakjes ook noemt en daarnaast trots aangeeft 'voor het vijfde jaar op rij te zijn verkozen tot duurzaamste supermarkt'.

Alle klanten in Nederland ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groenten en fruit die je moet wegen, aldus AGF. "Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen."

Volgens Albert Heijn scheelt dat honderddertig miljoen zakjes, per jaar. Dat is goed voor 243.000 kilo plastic per jaar. "De duurzame verszakjes zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee", aldus AGF.

Ook introduceert de supermarkt een nieuwe lijn van tien duurzamere boodschappentassen. Bij het thuisbezorgen van de boodschappen pakt Albert Heijn het gebruik van plastic ook aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645.000 kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled. 

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn, stelt dat haar bedrijf de afgelopen drie jaar al ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaarde, door minder en dunnere verpakkingen. Het nieuws over het verdwijnen van de hemdtasjes valt samen met de verkiezing van Albert Heijn tot meest duurzame supermarktketen van Nederland. De Sustainable Brand Index 2021 is een jaarlijks onderzoek onder meer dan 58.000 consumenten in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid. Het aanbod aan biologische, fairtrade-gecertificeerde, vegetarische en veganistische producten in het assortiment van AH is een belangrijke reden voor de waardering die de supermarktketen van de consument hiervoor oogst.