Categorieën

Service

D-reizen maakt doorstart met Prijsvrij Vakanties

D-reizen maakt doorstart met Prijsvrij Vakanties
Winkelen

D-reizen maakt doorstart met Prijsvrij Vakanties

  • Redactie
  • 19-05-2021
  • Winkelen
D-reizen maakt doorstart met Prijsvrij Vakanties

SCHIEDAM – D-reizen maakt een doorstart. De failliete reisorganisatie komt in handen van Prijsvrij Vakanties.

Dat kwamen het bedrijf en de curatoren van D-reizen gisteravond overeen. Op de overname door Prijsvrij werd al langer gespeculeerd. Het reisbedrijf heeft aangekondigd honderd tot honderdvijftig winkels te willen voortzetten. Dat zou het behoud van werk voor tenminste vierhonderd medewerkers van D-reizen betekenen.

D-reizen werd begin april failliet verklaard. Het kende toen 285 reisbureaus in Nederland, waar samen met het hoofdkantoor in totaal 1150 mensen werkten. Het grootste deel van hen zal in de plannen van Prijsvrij dus hun baan verliezen.

Het is nog onduidelijk welke winkels weer opengaan – D-reizen heeft in Schiedam een winkel in de Broersveld - en dus ook welke mensen kunnen blijven. Prijsvrij en de curatoren spraken af dat dit pas in een later stadium wordt beslist. De nieuwe eigenaar wil eerst gesprekken voeren met de ondernemingsraad, personeel en verhuurders van de reisbureaus. Heel veel tijd zal het daarvoor niet willen uittrekken, want een belangrijk argument om nu tot zaken te komen was voor Prijsvrij om nog te kunnen profiteren van het vakantieseizoen.

D-reizen schreef het faillissement toe aan de Coronacrisis. Klanten boekten niet en het voucherfonds van de overheid kwam te laat.

De naam D-reizen blijft vooralsnog gehandhaafd.

Directeur Marc van Deursen van Prijsvrij kent D-reizen goed. “Toen ik twintig jaar geleden als ict-ondernemer begon, was D-reizen mijn eerste klant. Dat eerste vertrouwen dat ze mij als het grootste reisbedrijf van Nederland toen gaven, heeft vervolgens de deur geopend bij onder andere KLM en veel andere reisbedrijven. Ik heb veel aan D-reizen en de familie Van den Broek te danken. D-reizen is een waanzinnig mooi bedrijf met een rijke historie en een grote groep zeer enthousiaste en loyale medewerkers. Dat was in 2001 zo en datzelfde voel ik nu nog steeds.’’

Van Deursen stelt dat het ‘enorm triest is’ dat de Coronacrisis D-reizen heeft geveld en ‘veel gezinnen in onzekerheid heeft gebracht’. “Het bedrijf ging winstgevend de Coronacrisis in, maar is helaas niet heelhuids tot de eindstreep gekomen. Het is nu aan ons om met het nieuwe D-reizen aan een gezonde toekomst te bouwen.”